BLOG


Welkom op de blogpagina van Lieke Coaching. Hier vind je alles wat je wilt weten over de psychologie achter je eetgedrag en concrete tips om je verstoord eetgedrag (bv eetbuien) en negatief zelfbeeld te doorbreken.

 

Eetbuien als gevolg van een onbalans tussen Id, Ego en Superego

Tijdens mijn studie heb ik altijd gefascineerd zitten luisteren als het over de grote Sigmund Freud ging, de grondlegger van de psychoanalyse. Zijn theorieën over persoonlijkheidsontwikkeling vond ik altijd zeer interessant.

 

Als student vond ik uiteraard ook zijn theorieën met betrekking tot de psychoseksuele ontwikkeling erg - hoe zal ik het noemen - fascinerend? Van het Oedipuscomplex en elektracomplex, de penisnijd bij meisjes, de castratieangst van jongens, van de orale fase, anale fase tot de genitale fase. 

Maar afgelopen tijd ben ik weer eens in zijn theorie over het Es, Ich en Über-ich gedoken. En ik kwam tot de conclusie dat die theorie eigenlijk zo gek nog niet is. En heel goed te koppelen aan (verstoord) eetgedrag. Dus ik heb een poging gedaan…

 

Lees meer »

Tips om te stoppen met eten uit verveling

Eten uit verveling is het irritante broertje van stress-eten en emotie-eten. Verveling kan - net zoals stress of andere ‘vervelende’ emoties - eetbuien (of snaaibuien) uitlokken. Je wilt eigenlijk niet eten, maar de eetdrang is op een gegeven moment zo sterk dat je niets anders kan dan eraan toe geven.

Achteraf komen schuldgevoelens om de hoek kijken en voel je je vaak nog slechter dan ervoor (nevenschade). Bovendien heeft het een negatieve invloed op jouw relatie met eten en jezelf. In deze blog geef ik je een aantal tips om eten uit verveling tegen te gaan.

 

Lees meer »

15 oorzaken waarom je een eetbui hebt na je werk (+ de oplossingen)

Heb jij de neiging om na je werk de keukenkastjes te plunderen? Dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

Vaak is het een combinatie van verschillende oorzaken, die elkaar in stand houden.

 

Ik ben benieuwd of jij je in één of meerdere oorzaken kunt herkennen. Laat ook vooral een reactie achter met de cijfertjes waarin jij jezelf herkent. Ik weet zéker dat je niet de enige bent 😉

 

Wil je aan de slag met het doorbreken van je eetbuien? Stuur mij gerust een berichtje om een gratis en geheel vrijblijvend gesprek in te plannen. Ik heb deze maand weer 3 plekjes vrij 🙏

 

 

 

Lees meer »

De dopamine rush bij lijnen/diëten en overeten/eetbuien

Is het bij jou leeg, als je even niet aan het lijnen of aan het overeten bent? Dan is deze blog voor jou 🙏

 

Voldoening, opwinding, excitement, dopamine rush

 

Dat is waar zowel restrictie (afvallen) als overeten voor zorgen.

 

>> Instant genot en beloning als het cijfertje op de weegschaal omlaag is gegaan

>> Instant genot en beloning als je die rol koekjes (enz.) naar binnenwerk

 

Maar wat als die rush is uitgewerkt?

 

Lees meer »

(Zelf)compassie: de basis voor een fijne relatie met eten, jezelf en je lichaam

Zelfcompassie is een begrip dat vaak verkeerd begrepen wordt en daardoor ook verkeerd wordt toegepast. 

 

Het is echter een hele krachtige vaardigheid, die de basis vormt voor het kunnen ontwikkelen van een fijne relatie met eten, jezelf en je lichaam. 


Bovendien is het een vaardigheid die relatief makkelijk aan te leren is, véél makkelijker dan bijvoorbeeld eigenwaarde en zelfwaardering (waar helaas negatieve bijwerkingen aan vast zitten). 

 

Lees meer »

Als het in huis is, gaat het meteen op

En met *het* bedoel ik natuurlijk dingen die jij als ongezond/slecht/ dikmakend hebt gelabeld

 

Een simpele oplossing is natuurlijk om niks 'ongezonds' in huis halen. Dat kan tijdelijk heel goed helpen en daar is op zichzelf ook niks mis mee.

 

Maar er komt altijd een moment dat er wel iets 'ongezonds' in huis ligt.

>> Omdat je iets voor je kinderen in huis wilt hebben
>> Omdat je bezoek krijgt of een feestje hebt gehad.
>> Omdat er iets aan je handen is blijven plakken toen je boodschappen ging doen

Wat doe je dan?

 

Lees meer »