Als het in huis is, gaat het meteen op

Gepubliceerd op 26 maart 2024 om 08:41

En met *het* bedoel ik natuurlijk dingen die jij als ongezond/slecht/ dikmakend hebt gelabeld

 

Een simpele oplossing is natuurlijk om niks 'ongezonds' in huis halen. Dat kan tijdelijk heel goed helpen en daar is op zichzelf ook niks mis mee.

 

Maar er komt altijd een moment dat er wel iets 'ongezonds' in huis ligt.

>> Omdat je iets voor je kinderen in huis wilt hebben
>> Omdat je bezoek krijgt of een feestje hebt gehad.
>> Omdat er iets aan je handen is blijven plakken toen je boodschappen ging doen

Wat doe je dan?

 

Als je relatie met eten goed is, dan hoeft er geen probleem te zijn. Als je een fijne relatie met eten heb, voed je jezelf op een liefdevolle manier en daar horen ook ongezonde dingen bij. Dan hoeft niet alles in één keer op.

 

Als je een fijne relatie met eten hebt, kan het soms ook een liefdevolle strategie zijn om een weekje rustiger aan te doen en geen 'ongezonde' dingen in huis te halen.

 

Maar als je een verstoorde relatie met eten hebt en in een vicieuze cirkel zit van lijnen en overeten (de alles-of-niets-strategie), dan is 'niks in huis halen' enkel symptoombestrijding. Zolang er niks aan de oorzaak gedaan wordt, schiet je daar op de lange termijn niks mee op.

 

Jouw probleem is er nog steeds. En daar zul je ook mee aan de slag moeten.

 

Ik heb een tip die je DIRECT kunt toepassen

 

Iets waar ik met mijn cliënten mee speel als TIJDELIJKE TUSSENOPLOSSING, is per week te bepalen wat jij acceptabel vindt om die week aan ongezonde dingen te eten (realistisch, haalbaar en liefdevol).

 

Of je dit dan op één dag op eet, of verspreid over de week maakt dan niks uit. Jij mag zelf bepalen of je elke dag er iets van eet of dat je het in 30 min helemaal opeet. Alles is goed.

 

Dit klinkt heel onlogisch misschien (vanuit het dieetbrein). Maar het werkt supergoed!

 

Waarom? O.a omdat...

  1. Je gaat ervaren dat de wereld niet vergaat als je iets ongezonds eet

  2. Je daarmeede negatieve lading van bepaalde voedingsproducten afhaalt en leert je comfortabel te voelen bij het eten van deze producten

  3. Je daarmee de 'alles-of-niets-strategie' leert te nuanceren. Je mag alles, maar wil je NU, op dit ene moment, alles?

 

Daarnaast ga ik uiteraard in de sessies aan de slag met de échte oorzaak van het verstoord eetgedrag. Maar deze tip neemt vaak al iets van de angst en het schaarste gevoel weg en geeft voor velen al meer rust en vertrouwen.

 

Liefs šŸ¦‹

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.