Winterdip voorkomen met deze (voedings)tips!

Gepubliceerd op 25 oktober 2018 10:05

We moeten er toch echt aan geloven: winter is coming. Dagen worden korter en de lange nazomer moeten we nu echt vaarwel zeggen. Afgelopen weekend was het nog lekker zonnig, nu is het grijs en nat. Ik heb altijd moeite met deze omslag en dat is ook echt te merken aan mijn gemoedstoestand. Ik heb minder energie, weinig concentratie, prikkelbaar, zin in comfortfood… ik voel me gewoon een beetje mèh. Het liefst kruip ik onder een dekentje op de bank met een warme appeltaart (liefst een hele ja!). De welbekende winterdip ligt op de loer!

Veel mensen krijgen in de herfst- en wintermaanden last van een winterdip. De symptomen zijn onder andere vermoeidheid, lusteloos, leeg of bedroefd gevoel, grotere eetlust en concentratieproblemen. De oorzaak is doorgaans een gebrek aan (zon)licht. Hierdoor wordt je biologische klok ontregelt en raken lichaamsprocessen uit balans. Daarnaast spelen de hormonen serotonine, dopamine en endorfine ook een rol.

 

Wil jij fit blijven en je vooral energiek blijven voelen gedurende de wintermaanden? Dan volgt hieronder een aantal tips tegen een winterdip:

 

Tip 1: (Zon)licht en vitamine D

Het gebrek aan natuurlijk zonlicht is, zoals gezegd, de nummer 1 oorzaak van de winterdip. Daarom is het tijdens de donkere wintermaanden belangrijk dat je voldoende buiten komt. Ja, dat klinkt misschien niet heel aantrekkelijk met het koude en natte weer. Maar het helpt echt!

Ga je ’s ochtends in het donker naar je werk en kom je ’s avonds in het donker weer thuis? Maak dan tijdens de lunchpauze een wandeling. Je ziet zo niet alleen het daglicht, maar je krijgt ook de nodige beweging. Soms is het door omstandigheden niet mogelijk om genoeg buiten te komen. Dan kan lichttherapie een handje helpen. Met een zogenaamde lichttherapielamp boots je daglicht relatief goed na.

De reden dat (zon)licht zo belangrijk is, is dat je lichaam onder invloed van zonlicht vitamine D aanmaakt. Vitamine D is belangrijk voor ons lichaam:

 

  • Het stimuleert de opname van calcium uit de voeding. Daarmee zorgt het voor stevige botten.
  • Het speelt een rol bij een goede spierwerking.
  • Het helpt ons lichaam gezond te blijven, doordat het een rol speelt in ons immuunsysteem.

Een tekort aan vitamine D kan bovendien de kans op depressieve gevoelens vergroten. Symptomen zijn vermoeidheid, weinig energie en je lusteloos voelen. Allemaal klachten die je ook bij een winterdip kan ervaren. Mijn advies is aan alle mensen die niet of nauwelijks buiten komen, is om zeker in de winter vitamine D tabletten te gebruiken.

 

Tip 2: Eet gezond en gevarieerd

Gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk, maar het kan ook echt helpen een winterdip tegen te gaan. Als je vermoeid bent en je futloos voelt is het heel verleidelijk om toe te geven aan comfortfood. Door de winterdip krijg je meer zin in koolhydraatrijkvoedsel dan normaal. Denk aan chips, pasta, chocolade, pizza, enz. Natuurlijk is het fijn om af en toe onder een dekentje weg te kruipen met warme chocolademelk en een pak koekjes, maar dat gaat jou niet helpen om happy (en healthy) de winter door te komen.

 

Blijf kiezen voor volwaardige voeding. Dit is voeding met voldoende vitaminen en mineralen (die heb je hard nodig in de winter). Bij moeilijke momenten kun je als steun in de rug altijd mijn stappenplan erbij nemen. 

 

Voeding kan jou helpen om een winterdip te voorkomen. Naast de algemene voedingsadviezen zijn hier nog een aantal aanvullende tips:

  • Eet meer omega-3 vetzuren. Deze vetzuren staan erom bekend dat ze je humeur positief beïnvloeden. Omega-3 zit onder andere in vette vis (bv. zalm, haring, makreel), lijnzaadolie en walnoten.

 

  • Eet voeding waar het eiwit tryptofaan in zit. Waarom? Onder invloed van tryptofaan wordt het hormoon serotonine, ook wel bekend alshet ‘feelgood-hormoon’, aangemaakt. Tryptofaan zit vooral in dierlijke producten zoals vlees, vis, kwark en ei maar ook in plantaardige producten zoals banaan.

  • Eet producten waar vitamine B in zit, met name B12, foliumzuur en B6. Deze zijn nodig voor de omzetting van tryptofaan in serotonine. Eet daarom extra groene groenten, fruit, volkorenproducten, vlees, zuivel en eieren.

 

  • Vitamine D haal je niet alleen uit zonlicht, maar ook uit voeding. Het zit met name in vette vis en in minder mate in vlees en eieren. Daarnaast wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

 

  • Wees voorzichtig met alcohol, cafeïne en suiker. Deze voedingsstoffen verstoren namelijk je dopaminebalans. Dopamine zorgt voor een opgewekt gevoel. Het wordt aangemaakt door het eten van suiker en het drinken van cafeïne en alcohol, maar deze voedingsstoffen zorgen voor een tijdelijk prettig gevoel, waarna je vervolgens weer helemaal ‘in-kakt’. Wat kun je dan wel eten? Eet voedsel dat rijk is aan tyrosine en fenylalanine. Denk aan amandelen, avocado, banaan, zuivel, peulvruchten, zaden, noten, mager rood vlees (met mate), kip, kalkoen, zeevruchten en tofu.

 

Tip 3: Blijf in beweging

Net zoals gezond eten, blijft bewegen ook belangrijk tijdens de wintermaanden. Door te sporten maakt je lichaam naast dopamine ook endorfine aan, nog zo’n ‘feelgood-hormoon’. Het is heel verleidelijk om na het werk op de bank te ploffen en netflix aan te zetten. Niet doen! Dit versterkt je dip juist. Trek je sportkleren aan en ga naar de sportschool, schuif je voeten in je hardloopschoenen en ga buiten hardlopen of trek je wandelschoenen aan en maak een (stevige) wandeling. Doe iets wat je leuk vindt, beweeg!!

 

Wat is dan voldoende bewegen? Houd daarvoor de Beweegrichtlijn aan:

  • Beweeg 2,5 uur (150 minuten) per week matig intensief (ademhaling en hartslag iets hoger dan normaal). Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, huishoudelijke taken.
  • Doe 2x per week spier- en botversterkende activiteiten. Bijvoorbeeld krachttraining of hardlopen.

 

Conclusie: Blijf je niet verstoppen onder een dekentje, ga regelmatig naar buiten, beweeg, eet, drink en blijf vooral positief. Het is zo kerst, en voor je het weet is het 2019 en komt de lente er weer aan. Beloofd!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.