Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Vergeet je NEAT niet

Vergeet je NEAT niet

Gepubliceerd op 21 mei 2020 om 11:27

We mogen nog niet naar (in) de sportschool, maar door de versoepelingen van de coronamaatregelen mag er wel weer buiten gesport worden. Heel veel sportscholen spelen hierop in door lessen in de buitenlucht aan te bieden. Super fijn want hierdoor kan er weer gesport worden. We weten allemaal dat sporten goed is voor onze gezondheid. Voor velen is dit tevens hét moment om weer wat coronakilo’s kwijt te raken, want hoe meer je sport hoe hoger je energieverbruik is. Maar wist je dat het verhogen van je NEAT misschien wel veel meer effect heeft dan sporten?

 

Bij het afvallen zijn er twee factoren waar je rekening mee moet houden.

  1. Je energie-inname
  2. Je energieverbruik

Je energie-inname is redelijk goed te controleren, want jij bepaalt zelf wat je eet en drinkt. Je energieverbruik is iets minder goed te controleren omdat hier meerdere factoren invloed op hebben:

 

  • Het rust metabolisme (RMR). Dit is de hoeveel energie dat jouw lichaam gebruikt in rust om je vitale functies te onderhouden, zoals ademhaling en hartslag. De hoogte van je basaal metabolisme is afhankelijk van een aantal factoren zoals sekse, leeftijd, lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling (verhouding tussen vet- en spiermassa)

 

  • Het thermisch effect van voeding (TEF). Wanneer je iets hebt gegeten, verbruikt je lichaam energie om hetgeen wat je hebt gegeten af te breken, te verteren en op te slaan. De hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om dit te doen is variabel. Dit komt doordat elk macronutriënt (voedingsstof) een eigen thermisch effect heeft

 

  • Het thermisch effect van activiteit (EAT). Dit is de hoeveelheid energie die je verbruikt tijden het sporten en is afhankelijk van de duur en intensiteit van de sport en andere factoren zoals sekse, leeftijd, lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling (verhouding tussen vet- en spiermassa)

 

  • Het thermische effect van alle ander soort bewegingen (NEAT). Dit verwijst naar de energie die je verbruikt door (onbewuste) bewegingen. Dit kan van alles zijn: wandelen, tikken met je vingers, wiebelen op je stoel, zwaaien naar je buurman, je huis poetsen, praten met je handen, enz.

 

Het belang van NEAT

NEAT (non exercise activity thermogenesis) – oftewel de hoeveelheid energie die je verbruikt met bewegen buiten het sporten om – is de meest interessante en variabele factor binnen je energiebalans die je vrij eenvoudig beïnvloedt. NEAT kan het verschil in energieverbruik tussen mensen voor een groot deel verklaren. Het energieverbruik van iemand die een actieve baan heeft kan wel 50% hoger zijn dan iemand die de hele dag achter zijn computer zit.

 

Het verhogen van je dagelijkse NEAT heeft bovendien veel meer effect op je energieverbruik dan sporten. 98% van de tijd (165 uur per week) ben je immers bezig met niet sporten. 5-7 uur per week sporten lijkt ontzettend veel, maar is uiteindelijk maar 4% van de week dat je spendeert aan fysieke activiteit. Zie voor een concreet voorbeeld onderstaande afbeeldingen

 

 

Het verhogen van je NEAT zorgt ervoor dat je tot honderden extra calorieën per dag verbrand. Probeer daarom naast je sportmomenten - die uiteraard ook belangrijk blijven -  gedurende de dag voldoende te bewegen. Neem regelmatig een pauze om op te staan en te lopen, ga lekker wandelen in de pauze, doe extra klusjes in huis, enz. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Al deze kleine, schijnbaar onbeduidende bewegingen verhogen je metabolisme waardoor je ‘makkelijker’ vet verliest.

 

Heb jij het sporten weer opgepakt? Super goed!! maar vergeet ook zeker je NEAT niet ;-)


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.