Home » Blog » Voeding & Leefstijl » 5 tips om goed voorbereid de feestdagen in te gaan

5 tips om goed voorbereid de feestdagen in te gaan

Gepubliceerd op 24 december 2019 om 06:47

December is een uitdagende maand wat betreft eten: je hobbelt van Sinterklaasavond, naar de kerstborrel en nieuwjaarsborrel. Van brunch naar lunch naar gourmetstel en van pepernoten en chocoladeletters direct door naar kerstkransjes en oliebollen. Voor sommige is dit een lastige periode, zeker wanneer je veel met voeding bezig bent (hier heb ik laatst een video over opgenomen) of graag wilt afvallen. Als voedingscoach kan ik je natuurlijk allemaal tips geven over hoe je de feestdagen toch een beetje gezond door kan komen (minder van dit, minder van dat, meer bewegen, blabla). Maar om heel eerlijk te zijn past dat totaal niet bij mijn visie op gezond leven. Hoe ik er wél over denk, lees je in deze blog. 

Gezonde leefstijl en feestdagen

Het klinkt misschien heel cliché, maar je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst. Wat je eet op de overige dagen in het jaar is veel belangrijker en heeft een veel grotere impact op je lichaam dan die paar feestdagen. Je komt dus echt niet structureel aan tussen kerst en oud & nieuw. Dus maak je niet te druk als je tijdens de feestdagen meer eet dan normaal of ongezonder eet. Geniet vooral en ben niet te veel bezig met eten, gewicht, calorieën, enz.

 

Een gezonde levensstijl betekent niet dat je alleen maar gezond moet eten en veel moet bewegen. Een gezonde levensstijl houdt naar mijn mening in dat je een gezonde balans hebt tussen gezonde en minder gezonde keuzes. Door jezelf af en toe iets lekkers te gunnen, door even te ‘gezondigen’, zorg je er juist voor dat je een goed voedingspatroon je hele leven kan volhouden.

 

Feestdagen zijn er om samen te genieten, tijd te nemen voor elkaar en te genieten van de heerlijke kerstdiners en hapjes. Wil je dat verpesten door alleen maar te lopen stressen over wat je wel en niet mag eten, wat wel of niet gezond is, over die enkele kilo die je misschien aankomt? Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb daar dus echt geen zin in!

 

Hoe pak ik het aan?

Betekent dit dan dat je helemaal los kan gaan? Jazeker! als jij dat wilt en vrede hebt met de consequenties is dat helemaal prima. Maar ik wil je toch nog een paar tips meegeven die ik zelf toepas:

 

Tip 1: Eet wat je écht lekker vindt en eet bewust!

Geniet van het eten en kies de dingen uit die je echt lekker vindt. Eet niet ´om het eten´ of omdat het voor je neus staat. Soms hebben mensen de neiging om helemaal los te gaan, want ‘nu mag het’. Hierdoor bestaat het gevaar dat je alles wilt eten en eigenlijk helemaal niet geniet van wat je eet. Zonde, want dan eet je onnodige calorieën waar je dus niet eens echt van geniet. Kies daarom de dingen uit die je echt lekker vindt en geniet ervan. Bovendien is het belangrijk dat je jezelf niets verbiedt of jezelf eetregels oplegt. Alles mag, maar vraag jezelf af of je het er ook zin in hebt. Dus ondanks dat ik mezelf niks verbied tijdens de feestdagen, blijf ik wel bewuste keuzes maken. Ik kies bewust voor de dingen die ik lekker vind en daar geniet ik dan onwijs van!

 

Tip 2: Sla geen maaltijden over

Een hele grote valkuil is dat mensen maaltijden overslaan om calorieën te sparen, zodat ze later op de dag (bijvoorbeeld tijdens het gourmetten) meer kunnen eten. Ik snap deze gedachte heel goed, alleen het gevaar is dat je door het overslaan van maaltijden zoveel trek krijgt, dat je uiteindelijk juist veel meer eet dan je normaal zou doen. Mijn tip is om zoveel mogelijk je normale ritme aan te houden wat betreft maaltijden, maar dan kleinere porties te nemen. Kerstmaaltijden zijn doorgaans hoog in vet en koolhydraten dus je kunt eventueel tijdens de ‘normale maaltijden’ hier rekening mee houden door minder koolhydraten en vetten te eten en meer eiwitten. Maar nogmaals, ik zou me hier persoonlijk niet te druk om maken.

     

    Tip 3: Voel je niet schuldig!

    Voel je niet schuldig als je tijdens de feestdagen meer eet dan normaal. Als je tip 1 hebt toegepast is er ook niets om je schuldig over te voelen, want je hebt er bewust voor gekozen. Onthoud dus dat jij zelf de keuze maakt, en neem daar ook de verantwoordelijkheid voor. Kies je er voor om helemaal los te gaan? Prima! Kies je er voor om bewuste keuzes te maken? Ook prima! Maar voel je nooit schuldig achteraf. Bovendien zijn de eventuele kerstkilo’s er weer heel snel af als je na de feestdagen je gewone ritme oppakt.

     

    Tip 4: Geniet!!

    De feestdagen draaien niet alleen om eten (hoewel dit misschien wel zo voelt). De feestdagen staan voor gezelligheid, voor het samenzijn met mensen van wie je houdt, voor dankbaar zijn voor de mooie dingen in het leven. Geniet daar ook van en maak je niet druk over eten, je gewicht of hoe die paar dagen je progressie in de weg staan. Het is zonde en heeft totaal geen meerwaarde. Geniet!

     

    Tip 5: Pak je normale ritme weer op na de feestdagen

    Zoals ik al aangaf, word je echt niet dik van de feestdagen. Als je na de feestdagen je normale eetpatroon weer oppakt en weer lekker gaat sporten is er helemaal niks aan de hand. Straf jezelf ook niet voor hetgeen wat je hebt gegeten. Ga dus geen maaltijden overslaan, jezelf dingen verbieden of te weinig eten. Je hebt niets verkeerd gedaan, It’s all part of (a good) life.

     

    Conclusie:

    Eet tijdens de feestdagen gewoon lekker waar je zin in hebt, maar wel bewust! Accepteer dat je een klein beetje aankomt, want dat is er na een paar dagen ´normaal eten´ toch weer af. En last but not least, geniet!

     


    «   »

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.