Home » Blog » Voeding & Leefstijl » 5 Tips om weer in het gezonde ritme te komen na de vakantie

5 Tips om weer in het gezonde ritme te komen na de vakantie

Gepubliceerd op 22 augustus 2019 09:58

 

Je bent terug van een heerlijke vakantie. Helemaal opgeladen, uitgerust en klaar om weer te beginnen....of toch niet? Om heel eerlijk te zijn heb ik altijd moeite om mijn 'normale leven' weer op te pakken. Ik voel me een beetje mèh en vind het lastig om mijn ritme te vinden wat betreft voeding, sporten en slapen. Het is moeilijk om weer die positieve vibe te krijgen. Herken je dit ook? Ik heb 5 tips die ik zelf toepas om mijn gezonde routine na de vakantie weer op te pakken.

1. Acclimatiseer!

Ik gun mezelf een aantal dagen om mij mentaal voor te bereiden op het ´normale leven´. In deze dagen sta ik mezelf toe om even chagrijnig te zijn en om even niets te ‘moeten’. Waarom? Je geeft jezelf daarmee de ruimte om op een ontspannen manier te wennen aan de overgang van vakantie naar werk. Na die 2 á 3 dagen word ik meestal al moe van mezelf en raak ik gemotiveerd om weer aan de slag te gaan met sporten en gezond eten. Het helpt om elke dag weer een klein stapje te zetten. 

 

2. Niet nadenken, gewoon doen!!

Als je gaat nadenken over wat je allemaal moet doen, over hoe zwaar die workout na de vakantie wel niet gaat zijn, of hoe moeilijk het is om weer een gezond eetpatroon op te pakken, dan maak je het jezelf onnodig zwaar. De enige manier waarop je dingen kunt veranderen is door actie te ondernemen. Je krijgt juist weer vertrouwen en nieuwe motivatie op het moment dat je taken, workouts, maaltijden, etc. voltooit. Zet kleine stappen zodat je elke keer weer een succesmoment hebt. 

 

3. Zorg voor een goede voorbereiding

Alles valt of staat met de juiste voorbereiding. Doe boodschappen en vul je koelkast met producten die goed voor je zijn. Maak een planning op welke dagen je wilt gaan sporten. Wees goed voorbereid zodat het een stuk makkelijker wordt om de gezonde routine weer op te pakken. 

 

4. Stel nieuwe en specifieke doelen

Pak na het lezen van deze blog pen en papier en schrijf op wat jij écht wilt, wat jouw nieuw doel gaat zijn. Een doel dat uitdagend is en jou ook echt motiveert. Schrijf vervolgens op hoe je dit gaat doen, hoe jij verantwoordelijkheid gaat nemen, welke stappen hierbij horen en wanneer jij je doel behaald wilt hebben. Hoe specifieker, hoe groter de kans op slagen.

 

5. Ben lief voor jezelf

Jezelf motiveren is belangrijk, discipline is goed, en soms is het ook echt nodig om jezelf een schop onder de kont te geven. Maar wees niet té streng voor jezelf bent. Geen man overboord wanneer het niet meteen lukt. 'Falling down is an accident. Staying down is a choice!'. Maak de stappen en doelen gewoon iets kleiner, zodat ze haalbaar voor je zijn.

 

Heel veel succes!!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.