Op gewicht blijven tijdens je vakantie doe je zo!

Gepubliceerd op 18 juli 2018 08:00

Op dit moment sta ik op de camping in Frankrijk. Heerlijk genieten van een weekje vakantie, niks moet en alles mag. Maar dat genieten op vakantie is niet altijd  makkelijk voor mij geweest. In de periode dat ik een eetstoornis had, was vakantie, net zoals feestdagen en verjaardagen, een opgave. Bang om aan te komen, bang om de controle te verliezen. Sinds ik mijn balans heb gevonden en ik een gezonde leefstijl heb, kan ik weer 100% genieten van mijn vakantie. In deze blog geef ik een aantal tips hoe je op gewicht kunt blijven op vakantie én kunt genieten!

Het is een levensstijl, ook op vakantie

Vakantie betekent ontspannen. Even de alledaagse hectiek achter je te laten en de teugels van het ‘normale’ leven een beetje te laten vieren. Maar dit betekent niet dat je alle goede eet- en leefgewoontes zomaar overboord moet gooien. Dat is misschien even leuk en lekker, maar eenmaal thuis moet je zien te dealen met de schade. Die croissantjes en baguettes hoeven niet per se mee naar huis, op je heupen geplakt. Een gezonde leefstijl betekent voor mij kunnen genieten van lekker eten, maar tegelijkertijd goed voor je lichaam en geest zorgen. En dat kan ook prima op vakantie.

 

Je hoeft niet per se af te vallen, op gewicht blijven is al een heel mooi resultaat

 

Maar eerlijk is eerlijk, het is nogal een uitdaging. Je leefpatroon is anders op vakantie. Lekker eten, dagje niks doen op het strand, ijsjes eten en borrelen, horen nu eenmaal bij een vakantie. Als je bezig bent met afvallen, kan dit heel eng zijn. Wellicht ben je bang dat alle resultaten die je tot nu toe hebt geboekt, worden verpest op vakantie. Ik geef je drie eenvoudige tips die kunnen helpen de schade tijdens de vakantie te beperken. Want je hoeft niet per se af te vallen, op gewicht blijven is al een heel mooi resultaat.

 

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: afvallen heeft alles te maken met calorieën in vs. calorieën uit.
- Eet je meer kcal dan je verbrand, dan kom je aan.
- Eet je evenveel kcal als je verbrand, dan blijf je op gewicht.
- Eet je minder kcal dan je verbrand, dan val je af.

 

Tip 1: Beweeg!

Het is heel verleidelijk om elke dag op een strandbedje te liggen en niets te doen. Maar dit betekent helaas wel, dat je vrijwel geen kcal verbrand. Als je hiermee rekening houdt in je eetpatroon is er niets aan de hand. Maar eet je graag iets meer op vakantie, dan raad ik je aan om ook iets meer te bewegen.

 

Ga bijvoorbeeld lekker wandelen of huur een fiets en ga de omgeving verkennen. Ben je een echte diehard? Sta lekker vroeg op en ga een rondje hardlopen of verzin een leuke workout die je met het hele gezin kan doen. Er is vaak van alles mogelijk, dus kies iets wat jij leuk vind. Ik houd van actieve vakanties en ik houd van eten. Mijn vakantiedagen bestaan uit inspannende activiteiten en veel eten. Voor mij is dat de perfecte balans!

 

Tip 2: Choose wisely

Je mag wat mij betreft alles eten! Ja dat lees je goed, ALLES. Ik verbied mezelf niets op vakantie (en ook niet als ik thuis ben overigens). Heb ik zin in een ijsje, dan eet ik een ijsje. Heb ik zin in chips, dan eet ik chips. Heb ik zin in een wijntje, dan drink ik een wijntje. Maar ik maak wel bewuste keuzes en zorg ervoor dat ik naast de iets minder gezonde dingen, ook voldoende gezonde dingen eet.

 

Zorg dat je basis goed is. Daarmee bedoel ik dat je voldoende groente, fruit en daarmee ook voldoende vitamines, mineralen en vezels binnenkrijgt. De rest kun je prima aanvullen met minder gezonde voeding. Thuis hanteer ik de 80/20 regel (80% is gezond, 20% is minder gezond) op vakantie kan dit nog wel eens verschuiven naar 60/40 (oeps), maar dat is een bewust keuze. Hier voel IK mij goed bij en ik ben mij bewust van de consequenties. 

 

Of je wel of niet aankomt tijdens de vakantie heeft uiteindelijk alles te maken met de porties. Like I said before, eet je meer calorieën dan je verbrand dan kom je aan. Als jij de hele dag door grote hoeveelheden fruit eet, omdat het ‘gezond’ is, dan kan je alsnog aankomen en dan is het alsnog niet gezond. Snap je het nog?

 

Je hebt per dag  een x aantal kcal die je kan eten om op gewicht te blijven. Jij bepaalt zelf waar je die kcal aan besteed. Mijn advies is om een deel van je ´kcal-tegoed´ te besteden aan gezonde keuzes (de basis) en het overige deel in te vullen met ‘genietmomentjes’.

 

Tip 3: Relax

Als je  een heel specifiek doel hebt waar je naartoe aan het werken bent, bijvoorbeeld een x aantal kilo's afvallen voor en bepaalde tijd, dan is het verstandig om ook op vakantie strikter met voeding en beweging bezig te zijn. Maar ben je op gewicht, dan kan het in mijn ogen geen kwaad om de teugels iets te laten vieren als je op vakantie bent. Zeker als je maar een weekje weg bent (als je een maand weg gaat, is het een ander verhaal). Wanneer je na de vakantie je 'normale' leefstijl weer oppakt, zijn de eventuele vakantiekilo's er weer zo af. 

 

 

De belangrijkste tip is relax, ontspan en geniet van je vakantie en maak je vooral niet te druk. Fysieke en mentale rust is wat mij betreft een heel belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Het zorgt ervoor dat je na je vakantie weer genoeg energie hebt om er weer 100% voor te gaan.

 

Ik hoop dat deze tips je gaan helpen als je op vakantie gaat. Ik wens je een hele fijne zomer!

 

Ga jij nog op vakantie? Ga je dan letten op je leefstijl?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.