Coaching en begeleiding voor volwassenen die worstelen met een verstoord eetpatroon/eetgedrag en een betere relatie met eten en vooral met zichzelf willen ontwikkelen.

Home » Aanpak

De Lichter leven Methode

 

Op basis van mijn eigen ervaring met het hebben van een 'eetgevecht' en mijn kennis over voeding en gedragsverandering, heb ik de Lichter Leven methode ontwikkeld. Met de Lichter leven methode help ik jou inzicht te krijgen in waar jouw (verstoord) eetgedrag vandaan komt en gaan we aan de slag met het aanpakken van die OORZAAK. 

 

Veel voedingscoaches, diëtisten en afslankcoaches richten zich enkel op het aanpakken van het symptoom: het eetgedrag zelf. Dit zorgt vaak voor een nog groter gevecht, want je kunt nog zo hard je best doen om je eetgedrag te veranderen, maar als de oorzaak van dit eetgedrag niet wordt aangepakt is het vaak een verloren strijd. Met als resultaat teleurstelling, schaamte en schuldgevoelens.

 

Afvallen staat niet centraal in de Lichter Leven methode, want je kunt nog zoveel (en zo vaak) gewicht verliezen, maar als jouw relatie met eten en vooral met jezelf niet oké is, dan heb je daar HE-LE-MAAL NIKS AAN! Want het gevecht blijft en het gewichtsverlies is tijdelijk. De ervaring is wel dat veel mensen tijdens en/of na het volgen van een traject toch een stabiel gewicht bereiken.

 

     

     

    Door aan de slag te gaan met de Lichter Leven methode, ga je de oorzaak van jouw (verstoord) eetgedrag aanpakken. Je leert dat je niet TEGEN jezelf moet vechten, maar juist MET en VOOR jezelf. 

     

    • Je leert dat je niet TEGEN je lichaam moet vechten, maar er meer naar moet gaan luisteren.
    • Je leert dat je niet TEGEN je gedachtes moet vechten, maar alleen maar hoeft te begrijpen waarom ze er zijn.
    • Je leert dat je niet TEGEN je emoties moest vechten of deze moet weg-eten, maar ze moet leren voelen, begrijpen en accepteren.

     

    Met als resultaat een fijne relatie met eten en jezelf en daarmee ook een Lichter Leven


    'Voor mij persoonlijk was het feit dat jij een ervaringsdeskundige bent erg waardevol. Het is moeilijk om tips, opdrachten en adviezen aan te nemen, maar omdat ik wist dat jij in dezelfde schoenen hebt gestaan lukte het mij om de adviezen aan te nemen. 
    Ik voelde me begrepen, alleen dat al, ontzettend fijn!! We hebben zelfs kunnen lachen om bepaalde herkenbare situaties. Erg betrokken ook buiten de consulten om.  Ook al staat er geen consult gepland, Altijd paraat om adviezen te geven.'

     

    - Anoniem


    De elementen van de Lichter Leven methode:

    INZICHT

     

    Waarschijnlijk heb je jarenlang ‘afvallen’ als levensmissie gehad. Alles wat je tot nog toe hebt gedaan, alle diëten die je hebt gevolg, elke hype waarin jij jezelf hebt verloren had dit als doel. Maar om een fijne relatie met eten en jezelf te ontwikkelen, is het belangrijk dat je eerst leert dat het belangrijk is om die dieetmentaliteit los te laten, want dat is een hele belangrijke oorzaak van je verstoorde relatie met eten. Je leert waarom diëten niet werkt en waarom het niet jouw fout is! en je krijgt o.a. inzicht in wat jouw ideale eetpatroon is, welke belemmerende eetregels je in de loop der tijd hebt verzameld en je gaat aan de slag met inzicht krijgen in je overeetmomenten. Deze eerste stappen zorgen meteen voor een hele grote mindshift want je gaat weer contact maken met jezelf in plaats van blind vertrouwen op diëten!

    FYSIEK

     

    Je lichaam is echt geniaal! Maar als je niet weet hoe die interne regelsystemen werken, kunnen ze zich tegen je keren. Je leert om weer in contact te komen met je lichaam, zodat jij je lichaam goed kan voeden en het creëren van een fijne relatie met eten en jezelf nog makkelijker wordt! Je leert weer te luisteren naar je fysieke behoeftes. Weet jij bijvoorbeeld wanneer je honger hebt? Weet jij wanneer je verzadigd bent? Weet jij wanneer je lichaam rust en ontspanning nodig heeft? Ben jij in staat het verschil op te merken tussen honger en dorst? Of tussen honger en vermoeidheid? En heb je inzicht in de invloed van hormonen op je eetgedrag? Ook ontvang je een heel uitgebreid (persoonlijk) voedingsadvies, zodat jij je lichaam goed kan voeden en het creëren van een fijne relatie met eten en jezelf nog makkelijker wordt!

    OMGEVING

     

    Misschien heb je het gevoel dat jouw eetkeuzes een kwestie is van vrije wil. Maar dat is niet helemaal waar. Je omgeving speelt een hele grote rol in je eetgedrag en daar bewust van zijn gaat je enorm veel opleveren. Je fysieke omgeving heeft betrekking op de voedselverleidingen die je in je omgeving tegenkomt: thuis, in de supermarkt, op straat. Hoe ga je daar mee om? Maar ook jouw sociale omgeving heeft invloed op jouw eetgedrag. Onbewust baseer jij jouw eetgedrag op dat van je huisgenoten, familieleden, collega’s. Daarnaast staan we ook stil bij de invloed  van je opvoeding en gebeurtenissen in het verleden op je eetgedrag en de invloed van onze cultuur op ons lichaamsbeeld en eetgedrag. 

    MENTAAL

     

    Je gedachtes en je overtuigingen zijn misschien wel de meest belemmerende factor en ook wel de meest uitdagende factor om aan te pakken. Wat je doet en hoe jij je voelt heeft alles te maken met hoe je denkt. We hebben van nature een negatief brein. 75% van wat je denkt is kritisch of negatief. Je brein is gemaakt om te oordelen, te vergelijken en je veilig te houden. Daarnaast is 95% van de dingen die je denkt (en doet) onbewust. Daarom is het ontzettend waardevol om inzicht te krijgen in je belemmerende gedachtes en overtuigingen. Als je daar inzicht in hebt, dan is het mogelijk om je los te maken van schuldgevoelens, schaamte en kritiek op je lichaam en jezelf. Om je te bevrijden uit die zelfgecreëerde gevangenis van zelfhaat, zelfkritiek en eenzaamheid. Ik leer je NIET per se hoe je anders kunt gaan denken. Gedachtes kies je namelijk niet, maar poppen op als gevolg van wat je hebt geleerd en meegemaakt. Wat je vooral leert is hoe je hier beter mee om kunt gaan zodat ze niet meer zoveel invloed hebben op je (eet)gedrag en je gevoelens.

    EMOTIES

     

    Kun jij je herinneren op welk moment in je leven je gestopt bent met volledig jezelf zijn en rollen bent gaan spelen? Dat is ook het moment geweest waarin bepaalde emoties er waarschijnlijk niet meer mochten zijn. Maar met het wegstoppen van je emoties, je kwetsbare kant, heb je ook een gedeelte van jezelf weggestopt. Langzaam is daarmee de deur open komen staan voor iets anders om het gat te vullen van wat verloren is gegaan. Misschien is dat wel eten? (eet)vrijheid begint met het vertellen van de waarheid tegen jezelf? De waarheid over wat jij werkelijk voelt, waar jij werkelijk behoefte aan hebt en waar jij werkelijk naar verlangt. Pas dan kan er een fijne en vooral eerlijke relatie ontstaan met jezelf en ook met eten. Pas als je leert je emoties te herkennen, erkennen en ernaar te luisteren en te uiten, ontstaat er ruimte om weer een stukje van jouw gevecht met eten je jezelf los te laten.