Home » Inspiratie » Blog » Een fijne relatie met eten, wat is dat eigenlijk?

Een fijne relatie met eten, wat is dat eigenlijk?

Gepubliceerd op 21 april 2022 om 15:24

Als toegepast psycholoog – gespecialiseerd in eetgedrag en vitaliteit – coach ik vrouwen naar een fijne relatie met eten en zichzelf. Maar wat houdt een ‘fijne relatie met eten’ nu precies in? En hoe kun je jouw relatie met eten verbeteren? Je leest het in deze blog.



Ben je benieuwd hoe 'goed' jouw relatie met eten is? Doe HIER de gratis test

In mijn visie ziet ‘een fijne relatie met eten’ er als volgt uit:

  • Je maakt geen zwart-wit onderscheid in ‘gezond’ en ‘ongezond’ eten en sluit geen voedselgroepen uit. Je staat jezelf toe alles te mogen eten (er zijn geen rigide eetrestricties of eetregels waaraan jij je moet houden.

 

  • Je hebt geen negatief oordeel over eten dat minder voedzaam is. Hierdoor heb je doorgaans geen schuldgevoel als je minder gezond hebt gegeten of meer hebt gegeten dan nodig was. En je hebt ook niet de behoefte om dit te moeten compenseren door te sporten, lijnen, laxeren of over te geven.

 

  • Je bent in staat om te eten naar behoefte (fysiek en mentaal). Dat kunnen voedzame dingen zijn, maar ook minder voedzaam. Je herkent de signalen van honger en verzadiging en geeft hier ook gehoor aan. Dat betekent uiteraard niet dat je nooit eens te veel eet of juist te weinig, maar over het algemeen herken je wel duidelijk de signalen van je lichaam.

 

  • Je hebt geen last oncontroleerbare eetbuien. En als dit wel eens een keer voorkomt, dan ervaar je dit niet als het einde van de wereld en kun je het makkelijk loslaten. Je bent ook niet bang om door te slaan in het eten wanneer je iets lekkers pakt.

 

  • Je kunt onbezorgd genieten van eten zonder schuldgevoel en zonder jezelf te verliezen in het eten, ongeacht of dit gezond/ongezond is of misschien meer is dan nodig. Sterker nog, je staat er niet bij stil en bent eigenlijk vooral bezig met leven. Sociale gelegenheden en uitjes met eten, zorgen bovendien niet voor (extra) stress.

 

  • Je zet eten niet standaard in als een manier om met vervelende gevoelens en emoties om te gaan zoals verveling, eenzaamheid, verdriet, stress/onrust, enz. Dit komt misschien wel eens voor, maar je beschikt ook over andere manieren om jezelf te troosten, te belonen of rustig te krijgen.

 

  • Eten is belangrijk voor je, maar het beheerst niet je gedachten en dagelijks leven. Je ziet eten niet als de vijand maar juist als een manier om je lichaam te voeden en van energie te voorzien. Bovendien is eten niet gekoppeld aan gewicht of je gevoel aan eigenwaarde.

 

  • Je bent bezig met LEVEN en niet met het controleren van je voedselinname en gewicht (overleven).

 

 


Ben je benieuwd hoe 'gezond' jouw relatie met eten is?


Hoe ontwikkel je een fijne relatie met eten?

Het ontwikkelen van een fijne relatie met eten kan op verschillende manieren. De meeste voedingscoaches en diëtisten focussen op het WAT en HOE in de hoop dat daarmee ‘gezonde’ gewoontes ontstaan (leefstijl). Ik ben er echter van overtuigd dat een fijne relatie met eten alleen ontstaat, wanneer je ook aan de slag gaat met het ontwikkelen van een fijne relatie met jezelf en kijkt naar de WAAROM. Wat maakt nou dat je relatie met eten verstoord is? Waar komen eventuele eetbuien vandaan? enz.  Ik werk van binnen naar buiten en dat begint vaak met het creëren van zelfinzicht, zelfbegrip, zelfcompassie en zelfacceptatie (vitaliteit).

 

  • Inzicht in en begrip voor hoe je lichaam werkt, wat je lichaam nodig heeft en leren luisteren en gehoor geven aan de signalen van je lichaam. Hoe meer je leert om in je lichaam aanwezig te zijn en te luisteren naar je biologische basisbehoeften, hoe makkelijker je (eet)keuzes kunt maken die goed zijn voor jou. (biologische eetmotieven)

 

  • Inzicht in en begrip voor jouw belemmerende gedachtes en overtuigingen over jezelf en je lichaam. Ons brein is negatief ingesteld en niet zonder reden. Je brein is niet gericht op ‘geluk’, maar op overleving, veiligheid en korte termijn genot. Maar het is goed om af en toe te checken in hoeverre deze gedachtes en overtuigingen je écht helpen. Door meer zelfcompassie te ontwikkelen, is het makkelijker om deze negatieve gedachtes en overtuigingen niet je (eet)gedrag op een negatieve manier te laten beïnvloeden. (psychologische eetmotieven)

 

  • Inzicht in en begrip voor de impact die jouw omgeving heeft op jouw (eet)gedrag (denk aan cultuur, opvoeding, sociale relaties). We leven in een wereld waarin alles beter, sneller, sterker, strakker en succesvoller kan (en lijkt te moeten). Het is goed om daarin heel goed je eigen grenzen te leren kennen en bewaken. Wat is echt van mij, en wat mag ik loslaten. Accepteren dat je niet aan dat onrealistische perfecte plaatje past, maakt dat je ook niet meer zo streng voor jezelf hoeft te zijn. (sociologische eetmotieven)

 

Spreekt mijn visie je aan en wil je aan de slag met het verbeteren van je relatie met eten en jezelf, omdat je het idee hebt dat die relaxter of fijner kan? Dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor.

 

Ik bied persoonlijke coachtraject aan waarin we samen intensief maar op jouw tempo aan de slag gaan met het verbeteren van je relatie met eten en jezelf. Daarnaast heb ik een online programma ontwikkeld waarin je zelfstandig aan de slag kunt, met het ontwikkelen van een fijne relatie met eten en jezelf.

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.