Coaching en begeleiding voor volwassenen die worstelen met een verstoord eetpatroon/eetgedrag als gevolg van levenslang lijnen en diëten (of na herstel van een eetstoornis) en een betere relatie met eten en vooral met zichzelf willen ontwikkelen.

Home » Inspiratie » Blog » Willen is geen synoniem van kunnen

Willen is geen synoniem van kunnen

Gepubliceerd op 21 juli 2021 om 08:14

'Lieke, mijn motivatie is weg. Wat nu?!'

'Lieke, ik wil echt ontzettend graag mijn eetgedrag veranderen, maar het lukt gewoon niet. Wat nu!?'

 

Twee vragen die ik regelmatig krijg.

 

Wat ik allereerst wil benadrukken, is dat wanneer je iets heel graag wilt, dit niet automatisch betekent dat je het ook kunt. En dat wanneer iets niet meteen lukt, dit niet automatisch betekent dat je het niet echt wilt.

 

Willen  ≠ Kunnen

 

De uitspraak 'Als je iets echt wilt, dan lukt het ook' maakt mij daarom altijd een beetje misselijk. Ja, iets graag willen is een vereisten om iets te kunnen veranderen. Maar wij zijn mensen. En als er één ding is wat ik geleerd heb in mijn relatief prille leven, is dat het leven niet zwart-wit is.

 

Het concept motivatie is bovendien complex en ook allesbehalve zwart-wit. Tussen het hebben van motivatie en het niet hebben van motivatie liggen nog ontzettend veel grijstinten.

 

Ik weet dat de mensen die bij mij (coach)trajecten volgen allemaal ontzettend gemotiveerd zijn. Daar hoef ik eigenlijk nooit naar te vragen. Een belangrijkere vraag is: Waar wordt jouw motivatie door gedreven?

 

1️⃣ Word je gedreven door innerlijke motivatie? Wil jij je (eet)gedrag veranderen omdat je het oprecht leuk vindt om mee bezig te zijn?

 

2️⃣ Word je gedreven door je persoonlijke waarden? Wil jij je (eet)gedrag veranderen omdat je bijvoorbeeld gezondheid belangrijk vindt?

 

3️⃣ Word je gedreven door een persoonlijk doel? Wil jij je (eet)gedrag veranderen omdat je bijvoorbeeld de voordelen van afvallen belangrijk vindt: je fit en energiek voelen?

 

4️⃣ Word je gedreven door een zelfopgelegde druk om ergens aan te voldoen? Wil jij je (eet)gedrag veranderen vanuit schuldgevoel, schaamte en het verlangen naar waardering van anderen? Vaak wordt deze motivatie je ingefluisterd door je innerlijke criticus.

 

5️⃣ Word je gedreven door externe druk of beloning? Wil jij je (eet)gedrag veranderen omdat anderen dit van je verwachten (bijvoorbeeld je partner, werkgever, huisarts)?

 

De laatste twee vormen van motivatie (gecontroleerde regulatie) zijn meestal kortdurend (< 6 maanden). De kans dat je weer vervalt in oud gedrag is groot. De eerste drie vormen van motivatie (autonome zelfregulatie) zijn effectiever want zijn gericht op de lange termijn (> 24 maanden).

 

Iets heel graag willen uit angst, schaamte of externe druk kan tijdelijk heel goed werken. Maar voor de lange termijn is dat helaas niet voldoende.

 

De vraag is niet OF je voldoende motivatie hebt, maar WAT jouw motivatie is.

 

Liefs😘


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.