Coaching en begeleiding voor volwassenen die worstelen met een verstoord eetpatroon/eetgedrag als gevolg van levenslang lijnen en diëten (of na herstel van een eetstoornis) en een betere relatie met eten en vooral met zichzelf willen ontwikkelen.

Home » Inspiratie » Blog » Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Gepubliceerd op 21 juni 2021 om 14:03

Wat wil jij zien? Wat wil jij waarnemen? Waar wil jij jouw filters op richten?

 

Misschien herken je een van deze dingen. Je wilt graag van zo’n mooie witte sneakers voor de zomer en opeens zie je allemaal mensen die witte sneekers dragen. Je wilt heel graag zwanger worden en opeens zie je allemaal zwangere vrouwen in je omgeving. Je hebt onwijs veel zin in witte oreo’s en opeens zijn de witte oreo’s in de aanbieding in de supermarkt.

HOE DAN!?

Dit komt door, wat we binnen de psychologie, selectieve perceptie noemen. Je ziet alleen die dingen waar jij aandacht aan besteed en die binnen jouw ‘referentiekader’ passen. Dat is jouw werkelijkheid. Alle andere informatie wordt door jouw brein automatisch weg gefilterd (om overprikkeling te voorkomen).

 

Er zijn verschillende filters de jouw brein hiervoor hanteert. Maar er zijn er twee heel belangrijk:

 

  1. Overtuigingen: Dit zijn gedachtes waarin jij bent gaan geloven, die jij als de enige echte waarheid hebt bestempeld. Gedachtes als: ‘Ik ben suikerverslaafd’, ‘ik heb dikke benen, ‘alle slechte dingen overkomen mij’. Als je ergens van overtuigd bent, dan ga je onbewust op zoek naar bewijzen dat het klopt (confirmation bias). Als je een snoepje hebt gegeten hoor je een stemmetje in je hoofd dat zegt ‘zie je wel, je bent echt suikerverslaafd. Als je in de spiegel kijkt zie jij je benen mega uitvergroot en als je per ongeluk spaghetti op je shirt morst denk je meteen ‘waarom gebeurd mij dit ook altijd!?’

 

Overtuigingen kunnen heel diep zitten en zijn niet makkelijk te veranderen. Maar het kan wél. In het online Lichter Leven programma leer je in de module mentaal bijvoorbeeld verschillende strategieën om belemmerende overtuigingen over jezelf en eten los te laten. 

 

  1. Focus: Waar je bewust of onbewust op focust, daar gaat je aandacht heen. Dus stel dat je van jezelf geen koekjes meer mag eten, dan zul je juist overal koekjes voorbij zien komen en er ook constant zin in hebben. Als de focus ligt op het een, is er daarnaast ook geen ruimte om het andere te zien. Focus je op alles wat je niet mooi vindt aan jezelf, dan ben je automatisch blind voor de dingen die je wel mooi vindt aan jezelf.

 

Maar hoe verander je jouw selectieve perceptie?

 

Vaak is het al genoeg om je te realiseren dat jouw waarheid niet per se dé waarheid is, maar slechts jouw selectieve perceptie. Hierdoor ontstaat er een ruimte om ook de andere kant te zien.

 

Een andere manier is door jezelf gerichte vragen te stellen die ervoor zorgen dat je de focus verlegd. Je brein zit namelijk zo in elkaar dat het automatisch op zoek gaat naar antwoorden op je vragen. Wanneer jij jezelf de vraag stelt: ‘Wat vind ik niet mooi aan mezelf?’ Dan gaan je hersenen op zoek naar het antwoord. Maar hetzelfde gebeurt ook wanneer jij jezelf de vraagt stelt: ‘Wat vind ik wel mooi aan mezelf?’ Ook dan gaat je brein op zoek naar antwoorden.

 

De vraag is alleen, naar welke antwoorden wil jij dat je hersenen naar zoeken?

 

Ik zou zeggen, doe eens gek en kies eens voor een ander perspectief. Wat heb je te verliezen?

  • Focus eens op wat wél goed gaat in plaats van altijd te kijken naar wat niet goed gaat.
  • Focus eens op wat je wél mooi vindt aan jezelf in plaats van wat je niet mooi vindt.
  • Focus eens op wat je wél wilt in plaats van wat je niet wilt.
  • Focus eens op wat je wél allemaal graag wilt eten in plaats van wat je allemaal niet mag van jezelf.
  • …….

 

‘In het laten varen van je perceptie ontstaat ruimte om op een andere manier waar te nemen’


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.