Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Help een terugval! Wat nu?

Help een terugval! Wat nu?

Gepubliceerd op 2 oktober 2019 21:25

 

Het leven bestaat uit ups en downs. Soms zit je lekker in een flow, gaat alles voor je gevoel vanzelf en geniet je van het leven. Soms heb je het gevoel dat je tegen de stroom in aan het zwemmen bent. Hoe harder je zwemt, hoe meer uitgeput je raakt. Dat is het leven. Er zullen altijd situaties en gebeurtenissen op je pad komen die jou de rivier in gooien. Voor veel mensen (inclusief mij) zijn dat de momenten waarop ze terugvallen in oude voedingsgewoontes. Wat doe je op die momenten? Hoe zorg je er voor dat je de gezonde eetgewoontes weer oppakt? Hoe zorg je er voor dat je weer op de kant raakt en je pad kunt vervolgen?

Als ik een ding geleerd heb is dat het veranderen van je eetgewoontes, je leefstijl en je gedrag in het algemeen, altijd gepaard gaat met een terugval. Ze zijn onvermijdelijk. De ene keer is het een klein dipje waar je makkelijker weer uitkruipt, de andere keer is het een flink diep gat waar je maar niet uit lijkt te komen.

 

Bij een terugval voelt het alsof je de controle volledig kwijt bent. Hoe krijg je die controle weer terug? Het antwoord is: NIET. Hoe meer je probeert de controle terug te krijgen, hoe meer je de controle juist verliest. Ik zal het even toelichten met een voorbeeld:

 

'Stel je voor dat je aan de rand van een krachtige rivier staat. Ineens verlies je het evenwicht en val je in de rivier. De rivier probeert je mee te sleuren, maar jij verzet je uit alle macht. Toen je nog aan de rand van de rivier stond, was je nog lekker warm en droog. Dat is de situatie waar je naar terug wilt! Daarom zwem je zo hard als je kunt tegen de stroom in. Maar de rivier is sterker en hoe hard je ook zwemt, je raakt steeds een beetje verder van de kant verwijderd. Ondertussen merk je dat je vermoeid raakt. Dan besef je dat je al helemaal nat bent. Zelfs als je terug op de kant zou raken, zou het niet meer hetzelfde zijn. Je laat je mee stromen met de rivier en vindt even later een stuk waar de stroming minder sterk is. Daar klim je aan de kant.'

 

Bij een terugval wil je eigenlijk zo snel mogelijk weer terug naar de situatie zoals die was voordat je de terug viel in je oude eetgewoontes. Je wilt weer terug naar dat regelmatige en gebalanceerde eetpatroon waar jij je zo goed bij voelde. Het punt is echter, dat het leven maar een richting uitstroomt. En dat is voorwaarts. Je kunt niet terug naar het verleden, de situatie is nu eenmaal veranderd, jij bent veranderd. Teruggaan is geen optie.

 

De eerste stap bij een terugval is daarom accepteren dat je een terugval hebt en de situatie waar je nu in zit klote is. Accepteer dat je wellicht bent aangekomen en accepteer de gevoelens die erbij komen kijken (bijvoorbeeld schaamte, verdriet, teleurstelling in jezelf, angst dat je de controle kwijt bent). Dat klinkt en voelt heel ongemakkelijk, want je wilt immers weer graag je gezonde eetgewoontes oppakken. Maar het is belangrijk dat je de gevoelens die je hebt niet wegstopt door krampachtig de controle terug te pakken. Waarom is dit zo belangrijk?

 

Het wordt alleen maar erger op het moment dat je de situatie en je gevoelens probeert te controleren en weg te stoppen. Wat er dan namelijk meestal gebeurt, is dat je heel streng voor jezelf wordt.

 

  • ‘Vanaf morgen ga ik niet meer snoepen’
  • ‘Ik ga alleen nog maar salades eten als lunch’
  • ‘Ik mag geen koekje meer bij de koffie’
  • ‘Volgende week moet ik echt weer minimaal 2x gaan sporten’

 

Herkenbaar? STOP ER NU METEEN MEE!! Want streng voor jezelf zijn, gaat je niet helpen. Want hoe meer jij jezelf dingen verbiedt, hoe moeilijker het wordt om er vanaf te blijven (gevalletje roze olifant)

 

Je hoeft je niet altijd goed te voelen, je hoeft niet altijd alles ‘goed’ te doen. Het idee dat we altijd maar gelukkig moeten zijn of dat alles perfect moet zijn is de grootste bullshit die er is. Dat is iets wat wij onszelf wijs maken. Het feit dat je terug bent gevallen in oude eetgewoontes heeft een reden. De tweede stap bij een terugval is stilstaan bij wat er gebeurd is. Wat heeft er voor gezorgd dat jij ben teruggevallen?

 

  • Is er iets veranderd in je leven? Is je ritme veranderd?
  • Is er een gebeurtenis geweest waar je door geraakt bent? Zo ja, op welke manier heeft het je geraakt? Waarom raakt het je zo?
  • Zit je een stressvolle periode waardoor je uit balans bent geraakt?
  • Heb je iets vervelends mee gemaakt?
  • ……

Wat de reden ook is, sta er even bij stil. Sta jezelf toe om even verdrietig te zijn, om even boos te zijn, om bang te zijn. Dit zijn normale gevoelens die er gewoon mogen zijn. Als je deze gevoelens zou wegstoppen, komen ze een andere keer weer terug en lig je weer opnieuw te spartelen in de rivier. Leer van de situatie, zodat je er wellicht een volgende keer beter mee om kunt gaan.

 

De derde stap is het ondernemen van actie. Je hebt geaccepteerd dat je bent teruggevallen in oude eetgewoontes (shit happens) en je hebt jezelf de tijd gegund om even stil te staan bij je gevoelens en bij wat er nu precies gebeurd is. Belangrijk is dat je niet blijft hangen in de tweede stap en gaat overanalyseren en piekeren, want dat levert natuurlijk ook niets op. Het is tijd voor een nieuw actieplan. De volgende stappen kun je ondernemen om je oude ritme meer op te pakken:

 

  • Stap 1: Pak pen en papier

Ga terug naar de basis en maak een globaal voedingsschema voor jezelf. Schrijf per eetmoment (ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes) op wat je zou kunnen eten. Let op dat je niet te streng voor jezelf bent en alle ‘lekkere/ongezonde’ dingen uit je eetpatroon schrapt. Maak een realistisch overzicht, welke haalbaar is en welke goed vol te houden is.

 

  • Stap 2: Doe boodschappen

Nadat je een globaal beeld hebt van hoe jij je eetpatroon wilt indelen is het tijd om boodschappen te doen. Zorg dat al het eten dat je nodig hebt, binnen handbereik is (koelkast en keukenkastjes).

 

  • Stap 3: Bereid eventueel je maaltijden voor

Als je weet dat je iemand bent die ’s ochtends geen tijd (zin) hebt om het eten klaar te maken voor de hele de dag, zorg er dan voor dat je dit ’s avonds al doet. Zorg er daarnaast voor dat je altijd voorbereid bent, zodat je niet verleid wordt om toch weer in je ongezonde eetpatroon terug te vallen. Neem je lunch mee en zorg dat je voldoende tussendoortjes bij je hebt als je van huis weggaat.

 

  • Stap 4: Wees consistent en creëer een routine

Dit laatste is ontzettend belangrijk. Ik schreef er vorige week al over in de blog over maaltijdfrequentie. Routine is de kracht achter elke succesvolle verandering en voor routine heb je herhaling nodig. Dag in, dag uit. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je nieuwe eetpatroon een gewoonte wordt. Een gewoonte heeft nou eenmaal tijd nodig om in je dagelijkse patroon vastgeroest te raken. Fun fact: het duurt 21 dagen om een gewoonte te creëren, het duurt 90 dagen om er een levensstijl van te maken.

 

Hopelijk helpen deze tips jou om het ritme weer op te pakken na een terugval in oude eetgewoontes. Mocht je toch een stok achter de deur nodig hebben, kun je altijd contact opnemen voor 1-op-1 coaching 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.