Moeilijke momenten bij intuïtief eten

Gepubliceerd op 9 april 2020 om 16:30

Nadat ik herstelt was van mijn eetstoornis heb ik nog heel lang de behoefte gehad om mijn voedselinname en gewicht te controleren. Dit deed ik door vrijwel dagelijks mijn eten te tracken in een voedingsapp en elke week op de weegschaal te staan.

 

Dit gaf mij een fijne houvast en heeft mij ook zeker veel inzicht en bewustwording gebracht. Maar dat controleren bracht ook veel onrust met zich mee en ik merkte dat ik voorbij ging aan de signalen van mijn lichaam.

 

Naarmate ik meer vertrouwen kreeg in mijn eetgedrag, besloot ik meer te luisteren naar de signalen van mijn lichaam en de voedingsapp en weegschaal los te laten. Ik schreef eerder al een blog over intuïtief eten.

 

Wat betekent intuïtief eten voor mij?

Intuïtief eten vind ik persoonlijk een zweverig en nietszeggende term. De invulling van intuïtief eten kan namelijk voor iedereen iets anders betekenen. Intuïtief eten betekent voor mij dat ik een gezonde relatie heb met eten waarbij ik vertrouw op de signalen van mijn lichaam, eet zonder eetregels, zonder oordelen en zonder schuldgevoelens.

 

  1. Ik eet wanneer ik honger heb en eet waar ik op dat moment behoefte aan heb/ zin in heb. Dit doe ik door hongersignalen niet te negeren en zonder voeding te labelen als ‘goed’ of ‘fout, ‘gezond’ of ‘ongezond’.
  2. Ik eet om fysieke maar soms ook om mentale/emotionele honger te stillen. Eten uit emotie wordt vaak als negatief gelabeld, maar zolang eten niet je enige manier is om met emoties om te gaan, is het oké om soms bij bepaalde emoties te eten.
  3. Ik vertrouw op (ben bewust van) interne honger- en verzadigingssignalen van het lichaam om te bepalen wanneer, wat en hoeveel te eten.
  4. Ik geniet van eten ongeacht of het voedzaam of minder voedzaam is.
  5. Ik sta zelden (maximaal eens per 6 weken) op de weegschaal.

 

Intuïtief eten – of het hebben van een gezonde relatie met voeding – betekent overigens niet dat je enkel voedzame dingen eet (an oreo a day keeps de doctor away!). Het gaat er meer om dat je luistert naar je lichaam (body) en op basis daarvan bewuste voedingskeuzes maak (mind) die voor jou goed voelen.

 

Moeilijke momenten bij intuïtief eten

Misschien denk je na het lezen van het eerste stukje: ‘Nou, die Lieke heeft het mooi voor elkaar.’ In zekere zin is dat ook zo. Mijn relatie met eten is daardoor nog beter geworden. Maar ik heb ook mijn moeilijke momenten (gehad), waarin ik de neiging had terug te grijpen naar mijn ‘veilige’ voedingsapp, eetregeltjes en wekelijkse weegmomenten. Het menselijk brein is nu eenmaal zo ingericht dat het de voorkeur geeft aan veiligheid en zekerheid. De weg van de minste weerstand is altijd aantrekkelijker, zeker wanneer het leven even tegenzit.

 

Er zijn een aantal triggers die ervoor kunnen zorgen dat je terug wilt grijpen naar ´controle’:

 

  • De wens om af te vallen

De wens om af te vallen en het hebben van een gezonde relatie met voeding gaat vrijwel nooit samen. Als je wilt afvallen, dan luister je automatisch minder goed naar de signalen van je lichaam. Cijfertjes, regeltjes en restricties nemen dan snel de overhand. 

 

  • Spanning, onzekerheid en wegvallen van structuur

In periodes waarin je veel onzekerheden en spanningen ervaar (bijvoorbeeld in je werk), heb je heel erg de behoefte om ergens ‘controle’ over te hebben. Eten volgens cijfertjes of regeltjes kan je dan een bepaald houvast en controle geven. Ook bij het wegvallen van structuur kun je hier last van hebben. 

 

De invloed van intuïtief eten op je gewicht

Dan het puntje waar de meeste mensen waarschijnlijk heel nieuwsgierig naar zijn. Welke invloed heeft ‘intuïtief eten’ op je gewicht. Veel mensen durven hun eetregels niet los te laten omdat ze bang zijn dat ze dan volledig doorschieten en dat cijfertje op de weegschaal alleen nog maar (verder) omhoog gaat.

 

Er is een theorie – setpoint theorie – die ervan uitgaat dat mensen een genetisch bepaald gewicht hebben. Je lichaam stuurt er, volgens deze theorie, op aan (door middel van een complex geheel van hormonen) je gewicht rond een bepaald gewicht te behouden. Afvallen tot onder het setpoint gewicht (en dit vervolgend ook behouden) is volgens deze theorie extra lastig. Wel zeggen sommige onderzoekers dat het mogelijk is om je setpoint gewicht te manipuleren (te verlagen, dan wel te verhogen) door je eet- en beweeggedrag te veranderen. Echter, er is tot op heden nog geen hard bewijs dat deze theorie kan bevestigen.

 

Mijn gewicht is nu al jaren stabiel. Waar ik voorheen nog met 5 kilo kon schommelen, schommel ik nu met 2 kilo. Ik heb geen extreme uitschieters meer! Ik ben wél zwaarder dan mijn ‘ideaalgewicht’ (het gewicht dat ik in mijn hoofd het liefst zou willen wegen). Dat voelt heel gek en soms nog wel ongemakkelijk. Het is onderdeel van het acceptatieproces. Accepteren dat het gewicht dat ik als pubermeisje had, niet het gewicht is dat nu nog bij mijn lichaam past. Heel logisch natuurlijk. Maar als je al je hele leven een bepaald gewicht in je hoofd hebt, is het vaak lastig om daar opeens van af te wijken. Daartegenover staat wel dat ik heel veel meer rust ervaar. Ik heb ervaren dat hoe minder aandacht ik besteed aan het (obsessief) controleren van mijn gewicht of voedingsinname, hoe meer mijn gewicht in balans is. En dat is HEER-LIJK!

 

Ik denk - en dit is puur mijn mening gebaseerd op mijn ervaring – dat het gewicht zich bij een normaal en regelmatig eetpatroon stabiliseert en uiteindelijk minder schommelt bij kleine variaties en verandering in je eetgedrag. Bovendien denk ik dat wanneer je luistert naar de signalen van je lichaam en je eetgedrag minder laat leiden door je hoofd, je gewicht stabiliseert op een gezond gewicht dat bij jou past.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.