Home » Inspiratie » Blog » De innerlijke saboteur

De innerlijke saboteur

Gepubliceerd op 4 april 2019 om 08:10

We hebben er allemaal een, de innerlijke saboteur. Hij of zij bedoelt het goed, maar schiet vaak zijn doel voorbij. Zo’n innerlijke saboteur kan jouw relatie met eten flink saboteren, maar ook op andere facetten in je leven kan hij je uitdagen en tegenwerken. Het is belangrijk dat je jouw saboterende gedachten leert te herkennen en leert hoe jij de baas blijft en de leiding blijft houden over je eigen eetgedrag en leven. In deze blog laat ik je kennis maken met verschillende soorten saboteurs. Welke herken jij?

De functie van de innerlijke saboteur

Iedereen heeft een innerlijke criticus. Deze innerlijke criticus is in eerste instantie in jouw leven gekomen om je te helpen. Vaak is het een deel van jezelf dat je wil beschermen tegen pijn, verdriet en ongewenste gevoelens. Het is jouw beschermingsmechanisme.

 

Positief bedoeld dus, maar helaas schiet de innerlijke saboteur vaak zijn doel voorbij. Het verraderlijke van saboterende gedachten is dat ze soms positief lijken, maar als ze dominant worden, gaan ze ons juist tegenwerken. Ze hebben de neiging om te overdrijven, om bazig en drammerig te worden. Doodmoe kun je ervan worden!

 

Goed bedoelde adviezen zijn niet altijd helpend en pakken lang niet altijd goed uit!

 

Welke saboteur woont er in jouw hoofd?

Je innerlijke saboteur kan op verschillende manieren van zich laten horen:

  • De perfectionist vindt dat het altijd beter kan. Het is nooit goed genoeg en wijst je constant op datgene wat niet perfect is

    Met dat ene koekje verpest je alles! Het is alles of niets, dus geen koekjes, geen snoepjes en alleen maar gezond eten. Oh, dat 1 x per week sporten zet ook geen zoden aan de dijk, dus vanaf nu elke dag! 

  • De imagogevoelige vindt dat alles draait om uiterlijkheden en is voortdurend bezig met wat anderen van haar of hem denken. 

    Ik zie er echt niet uit! Iedereen kan zien dat ik aangekomen ben. Wat moeten ze wel niet van mij denken?

 

  • De machteloze denkt zelf geen invloed te hebben.

    Ik kan er niets aan doen dat ik me nu zo voel. Eten is gewoon sterker dan ik nu, dus ik kan niets anders doen dan eraan toegeven.

  • De controleur probeert de touwtjes in handen te houden door alles eeuwig te overdenken. In het hoofd zitten is veilig. Het is een manier om overzicht te houden en niet te hoeven voelen.

  • De onzekere is bang om fouten te maken en gaat van de slechtste scenario’s uit.

    Het lukt mij toch nooit om mijn eetpatroon te veranderen.

  • De gemakzuchtige denkt dat het allemaal wel meevalt en houdt vast aan zijn vellige gewoontes ook al ben je daar niet helemaal gelukkig mee.

    Ach, het valt nog best mee. Waarom zou ik mijn eetpatroon veranderen.

  • De bazige legt zijn wil op en legt de lat altijd wat hoger. Hij neemt zijn taak serieus en blijft doordrammen tot hij krijgt wat hij wil.

    Je moet een maaltijd overslaan anders val je nooit af. Honger? Niks mee te maken!

  • De verleider vindt dat hij wel een koekje verdient heeft. Heel sneaky probeert hij jou te overtuigen om alles bij het oude te laten.

    In plaats van te gaan sporten kun je ook lekker een avondje op de bank ploffen met een heerlijke reep chocolade. Hoe heerlijk is dat!

 

Welk stemmetje hoor jij wel eens in je hoofd? Het kunnen er ook meerdere zijn. 

 

De vicieuze cirkel

De innerlijke saboteur kan ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Wat aanvankelijk begon als een onschuldige manier om jezelf te beschermen tegen pijnlijke gevoelens zoals verdriet en teleurstelling, kan op ten duur een zelfgecreëerde gevangenis worden.

 

De innerlijke saboteur verleidt je om door te gaan met je onevenwichtige eetgedrag. Zolang je het stemmetje  blijft geloven, heeft het de macht over jou. Vaak voelt het alsof je er geen grip op hebt en dat de innerlijke saboteur veel sterker is dan jij. Maar geloof me, je kunt er voor kiezen om niet te handelen naar deze saboterende gedachten.

 

Je hebt een innerlijke saboteur, maar je bent het niet

Om meer grip te krijgen op je innerlijke saboteur is het allereerst belangrijk om erachter te komen welke gedachten jou het meest gevangen houden in de vicieuze cirkel. Houd eens een week een dagboekje bij en schrijf hier jouw belemmerende gedachtes in. Zo kom je er ook achter welk type saboteur jij hebt.

 

Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat je een saboteur hebt, maar dat je hem niet bent. Accepteer dat de innerlijke saboteur zich zo nu en dan eens laat horen. Luister er naar, want uiteindelijk wil dat stemmetje iets duidelijk maken.  Bepaal vervolgens of je er naar wilt handelen, of dat iets anders wellicht een betere keuze is.

 

 

Ben jij je bewust van je innerlijke saboteur? Zo ja, welke type saboteur is dat dan?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.