Coaching en begeleiding voor volwassenen die worstelen met een verstoord eetpatroon/eetgedrag en een betere relatie met eten en vooral met zichzelf willen ontwikkelen.

Home » Inspiratie » Blog » Maak het simpel!

Maak het simpel!

Gepubliceerd op 10 december 2020 om 11:17

"Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk!" Dit is een zinnetje dat ik minstens één keer per dag zeg. We maken het ons vaak veel te moeilijk. We leven in een omgeving waarin eten in overvloed is en we constant verleid worden. Zelfs de meest gedisciplineerde, wilskrachtige en standvastige personen zijn hier niet tegen bestand. Ons brein is namelijk zo geprogrammeerd dat het aanstuurt op ´eten´. Want zonder eten kunnen we niet overleven. Als je daarnaast ook nog eens bezig bent met afvallen, dan is er helemaal kortsluiting in je hersenen. Dus daarom een aantal tips om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.

 

“Downsize, simplify and smile" 

 

Makkelijk maar niet eenvoudig

Voordat je verder gaat met het lezen van de tips, eerst nog even dit: Iets wat in eerste instantie eenvoudig lijkt, hoeft niet per se heel makkelijk te zijn. Eenvoudig en makkelijk mag je dan ook niet als synoniemen zien. Ze overlappen elkaar natuurlijk wel, maar toch zit er een heel subtiel, maar belangrijk verschil tussen die twee.

 

Het veranderen van je gedrag kan namelijk theoretisch gezien heel eenvoudig zijn, maar dat betekent niet dat het in de praktijk ook makkelijk is. Wil jij afvallen? Dan hoef je in principe alleen minder te eten. Vrij eenvoudig toch? Maar om daadwerkelijk ’s avonds op de bank niet die zak chips open te trekken, is niet altijd makkelijk.

 

Het veranderen van je gedrag is niet makkelijk. Raak dus niet meteen ontmoedigd wanneer iets wat jij als eenvoudig beschouwd, helemaal niet zo makkelijk blijkt te zijn. Soms gaan dingen gewoon iets stroever dan verwacht, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Het is allemaal onderdeel van het proces. De magie zit hem in ‘elke keer weer opnieuw beginnen’ én het jezelf ook zo simpel mogelijk maken.

 

Dan gaan we nu door naar de tips!

 

1. Verhang de lamp

Stel, er hangt een lamp in je woonkamer waar je telkens je hoofd tegenaan stoot. Soms kun je de lamp nog net ontwijken omdat je er bewust van bent dat die lamp daar hangt, maar elke keer als je even niet oplet – Bam!

 

Je kunt dan twee dingen doen. Je kunt de lamp laten hangen en proberen deze te ontwijken door je looproute aan te passen, door steeds op tijd te bukken, door er een briefje aan te hangen (Pas op! Lamp), enz. Maar de kans is groot dat je er toch nog regelmatig tegenaan loopt, bijvoorbeeld in het donker of als je haast hebt. Het zijn vooral de momenten dat je dat er echt even niet bij kan hebben.

 

De tweede optie is de lamp gewoon weg te halen of te verhangen zodat je er niet meer tegenaan kunt stoten. Simpel toch. 

 

Zo werkt het ook met verleidingen.

 

Laatst had ik een gesprek met een cliënt die aangaf dat hij het moeilijk vindt om de verleiding te weerstaan als er ‘ongezonde’ dingen in huis zijn. Ik vroeg aan hem waarom hij die dingen dan in huis haalt of op een plek neerlegt waar hij makkelijk bij kan. Zijn antwoord was dat hij dat gewoon moet weerstaan, want ‘normale mensen’ kunnen dat ook.

 

Ik snap die beredenering heel goed, maar je moet je altijd afvragen of hetgeen wat je van jezelf verlangt wel haalbaar is. Misschien is het perfecte plaatje inderdaad dat je snoep kan weerstaan als het binnen handbereik is, maar is dat op dit moment nog te lastig is zorgt het voor een mentale strijd en kost onnodig veel energie. 

 

2. Wees niet dat kind in de snoepwinkel

Dit zou eigenlijk tip nummer 1 moeten zijn. Het stomste wat je namelijk kan doen is met honger of trek boodschappen doen. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken!? In de inleiding schreef ik al, dat onze hersenen zo geprogrammeerd zijn dat ze aansturen op ‘eten’, want eten staat gelijk aan overleven. Als jij honger of trek hebt, zullen je hersenen bij alles wat ze zien: ‘Pak het! Eet het op!’ roepen. Dat getetter in je hoofd zal ook nog eens harder worden bij producten die calorierijk zijn (suikerrijk en vetrijk), want als je dat eet is je kans op overleven het grootst.

 

Als je lekker in je vel zit, je energiek en gemotiveerd voelt, dan ben je meestal nog wel in staat om weestand te bieden. Maar als je naast dat je honger/trek hebt, ook nog vermoeid bent, een zware dag hebt gehad en medelijden met jezelf hebt, dan wordt het heel erg lastig.

 

Doe bij voorkeur één keer per week boodschappen, nadat je al iets hebt gegeten. Hoe minder jij jezelf ‘blootstelt’ aan alle verleidingen, hoe makkelijker je het voor jezelf maakt. Verleidingen zullen er namelijk altijd zijn.

 

"Simplicity leads to so much more happiness” 

 

3. Focus niet op de finish maar op het proces

Herken je dit? De vlinders in de buik als je iemand net leert kennen, de spanning net voordat je het cadeau uitpakt, de voorpret van op vakantie gaan, de allereerste hap van je favoriete maaltijd of snack (oreo’s!!)

 

Het begin is altijd leuker, interessanter en intenser dan het einde. De vlinders verdwijnen, de spanning van het cadeau is weg als het inpakpapier verdwijnt, het einde van de vakantie voelt alsof de wereld vergaat en de laatste hap van de 10e oreo is er nét een te veel (been there).

 

Het begin is altijd leuker en interessanter dan het einde, omdat je nieuwsgierig bent naar wat er gaat komen. Het einde kan meevallen of tegenvallen, maar zal in ieder geval nooit zo geweldig of intens zijn als het begin.

 

Zo is het ook met het veranderen van je eetgedrag. In het begin ben je gemotiveerd want je hebt dat ene doel voor ogen. Je krijgt het zelfs voor elkaar om met honger door de supermarkt te lopen! Je denkt al aan de zomer en aan jouw slanke lichaam in badkleding. Je ziet het al helemaal voor je en je kan niet wachten tot het zover is.

 

Maar als afvallen jouw ultieme doel is, maak je het jezelf lastig. Gewichtsverlies is ontzettend onvoorspelbaar De ene week val je 1 kilo af en de andere week verandert er helemaal niets op de weegschaal. Twee dingen kunnen gebeuren:

  • Je verliest vertrouwen in jezelf en geeft op, of
  • Je gaat jezelf straffen door nog strenger te diëten en wordt keer op keer teleurgesteld

Het begin is leuk, interessant en intens. Het einde valt mee of tegen. Maar het middenstuk is waar de magie écht plaatsvindt. Dat is waar je groeit, waar je leert, waar je stappen maakt, waar je goed voor jezelf zorgt. Focus dus niet op de finish, maar geniet van het proces voor de rest van je leven. Want als je kan genieten van het proces, dan volgt de rest vanzelf wel. Of dat nu gewichtsverlies is of iets anders.

 

Het doel is uiteindelijk toch gelukkig zijn met jezelf, je lichaam én je manier van leven?

 

"More you enjoy the process, less you need to worry about the outcome"

 

4. Stap voor stap voor stap…

Ga voor kleine aanpassingen in plaats van grote veranderingen. Je hoeft niet in een keer je hele eetpatroon om te gooien, als een gek te gaan sporten en jezelf in een strafkamp te zetten. Sterker nog daar bereik je helemaal niks mee.

 

Als mensen bezig zijn met het veranderen van hun eetgedrag, worden ze vaak boos op zichzelf als het niet meteen lukt. Dan nemen ze dat zichzelf kwalijk. Ze zeggen dan niet: "Hee het is mij vandaag niet gelukt om dat gebakje te laten staan, maar de rest gaat eigenlijk heel goed". Nee, ze zeggen dingen tegen zichzelf als "L-O-S-E-R, zie je wel dat je geen discipline hebt, zie je wel dat je het niet kan.”

 

Je kunt niet van jezelf verwachten dat je alles in één keer kan veranderen en dat het ook meteen goed gaat. Dus. Alsjeblieft. Wees mild. Gebruik het woordje NOG als iets (nog) niet lukt. Als iets (nog) moeilijk is of (nog) te hoog gegrepen is en maak je stapje gewoon iets kleiner.

 

Maak het simpel, hou het simpel. Simpel is het woord. Simpel is de bom! Simpel is waar het allemaal om draait. Beter het jezelf makkelijk maken dan nooit beginnen. Dat is geen zwakte, dat is gewoon slim!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.