Helaas is er op dit moment een cliëntenstop t/m april. Je kunt je wel al vrijblijvend inschrijven op de wachtlijst voor het Lichter Leven programma.

Home » Gratis inspiratie » Blog » 5 tips om de draad weer op te pakken na de feestdagen

5 tips om de draad weer op te pakken na de feestdagen

Gepubliceerd op 30 december 2020 om 10:16

De feestdagen zijn definitief achter de rug. Hét moment om weer je normale ritme, je normaal eet- en beweegpatroon op te pakken. Voor een aantal mensen is het heel makkelijk om de knop om te zetten en er weer 100% voor te gaan. Voor anderen kost het meer moeite. Vaak komt dit doordat je te streng voor jezelf bent en denkt 'nu mag het niet meer of nu moet het weer'. Nu mag ik niet meer elke dag iets lekkers eten? Of nu moet ik weer mijn best gaan doen? Of nu moet ik weer gaan sporten. Dat brengt natuurlijk heel veel onnodige druk met zich mee. Dus pak het dit jaar eens anders aan met deze tips.


Inmiddels is het 7 januari en kom je tot de conclusie dat je alle restjes van de feestdagen in je eentje hebt opgegeten. Dat je goede voornemen om in het nieuwe jaar minimaal twee keer per week te gaan sporten in de eerste week al mislukt is, en dat het cijfertje op de weegschaal alleen maar omhoog gaat. Daar zit je dan met je schuldgevoelens, je opgeblazen dikke buik en een slecht humeur.

Laten we dit voorkomen! Deze 5 tips gaan jou helpen januari op een relaxte manier te starten!


Tip 1: Gewichtstoename na de feestdagen is normaal en tijdelijk

Allereerst wil ik benadrukken dat jij je niet schuldig hoeft te voelen. Feestdagen zijn om te genieten van familie, vrienden en van eten. Vooral van eten! Ben je gewicht aangekomen na de feestdagen, voel jij je opgeblazen en down? Besef dan NU dat dit tijdelijk en normaal is. Als je anders eet dan normaal (zoals tijdens de feestdagen), dan reageert je lichaam hierop door bijvoorbeeld veel vocht vast te houden. Raak dus niet van slag van dat getal op de weegschaal, want binnen een paar dagen ben je dat gewicht weer kwijt. 


Tip 2: Ga niet compenseren

De dagen na de feestdagen leven op fruit en water klinkt als de perfecte oplossing om de kerstkilo’s er weer af te krijgen. Maar doe dat nou niet!! Door te gaan compenseren raakt je lichaam helemaal ontregeld. Het zorgt ervoor dat je later op de dag wellicht enorme trek krijgt en alles gaat eten wat los en vast zit. Bovendien impliceert het woord compenseren dat je iets verkeerd hebt gedaan, iets waar jij je schuldig over zou moet voelen. Maar we weten inmiddels al dat jij je niet schuldig hoeft te voelen.

Mijn tip in het algemeen is: ga niet compenseren voor wat je de dag, weekend of week van tevoren hebt gegeten. Begin met een schone lei, begin fris en pak je normale eetpatroon weer op. Hierdoor leg je niet onnodig veel druk op jezelf. Want onthoud, wat jij in dat ene weekend of met kerst hebt gegeten betekent niet dat alles verpest is.


Tip 3: Neem verantwoordelijkheid

Geef jezelf NU een schop onder je kont. De enige manier waarop je dingen kunt veranderen is door actie te ondernemen. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw lichaam. Wil je iets bereiken, dan moet je zelf de stappen ondernemen. Wat deze stappen zijn, is voor iedereen anders.  Ontdek wie of wat jou kan helpen een gevoel van verantwoordelijkheid te krijgen voor hetgeen je wilt bereiken. Tip: in de besloten facebookgroep van Jouw Januari ontvang je elke dag gratis tips en inspiratie. Helemaal gratis!


Tip 4: Zorg voor een goede voorbereiding

Alles valt of staat met de juiste voorbereiding. Zorg dat alle restanten van de feestdagen weg zijn. Doe boodschappen en vul je koelkast met producten die goed voor je zijn. Ruim je huis op en ruim op in je hoofd. Whut? je hoofd? Ik zal het uitleggen. Alle ‘nieuwe’ dingen die je gaat doen, nemen ruimte in beslag in je hoofd. Het behalen van je doel vraagt om de juiste mindset. Maak ruimte zodat er enkel plek is voor helpende, motiverende en positieve gedachten die jou gaan helpen je doel te bereiken. Beginnen met een schone lei, betekent dus letterlijk beginnen met een opgeruimde omgeving, hart en hoofd.


Tip 5: Stel nieuwe doelen gericht op het proces

Pak na het lezen van deze blog pen en papier en schrijf op wat jij écht wilt, wat jouw nieuw doel gaat zijn. Formuleer een doel dat gericht is op het proces en niet op het resultaat. Dus bijvoorbeeld 'Ik vind het belangrijk om elke dag 250 gram groente te eten' in plaats van 'Ik wil x aantal kilo afvallen'. Waarom is dit belangrijk? 

 

Als je je puur alleen richt op het behalen van een resultaat – bv 10 kg afvallen – dan kies je meestal een manier om dat doel zo snel mogelijk te bereiken. Vaak komt het neer op het volgen van een (crash)dieet of heel streng voor jezelf te zijn. Dit brengt een aantal problemen met zich mee:

  • Het bereiken van je doel zorgt slechts voor tijdelijke verandering Als jij het huis poets, blijft het toch ook niet voor altijd schoon? Op dat ene moment is je huis spik en span, maar als je het niet bijhoudt, is het zo weer een bende. Je moet een systeem bedenken dat er voor zorgt dat je huis altijd op orde is. Hetzelfde geldt voor afvallen. Die 10 kilo afvallen is het probleem niet, maar hoe blijven die 10 kilo eraf?
  • Je ‘vergeet’ gelukkig te zijn als je aan resultaatgerichte doelen werkt Misschien klinkt dit bekend in je oren: ‘Als ik 10 kilo ben afgevallen, dan ben ik gelukkig’. Maar waarom zou je geluk uitstellen? Ik ben zelf vaak in deze valkuil gestapt, met als gevolg dat ik nooit gelukkig was want er was altijd wel weer een ander doel dat ik eerst moest behalen. Wat als je gelukkig kan zijn tijdens de reis er naartoe inclusief alle hobbels?
  • Resultaatgerichte doelen zorgen voor een jo-jo effect Wat als jij je doel hebt bereikt? Hoe ga je dan verder? Wat vaak gebeurt na een (crash)dieet, is dat mensen terugvallen in oude gewoontes omdat ze tijdens het diëten geen aandacht hebben besteed aan het creëren van gewoontes die tot duurzame resultaten leiden.

 

‘The purpose of setting goals is to win the game. The purpose of building a system is to continue playing te game.’ - James Clear


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.