Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Voeding 101 – Eten simpel maken!

Voeding 101 – Eten simpel maken!

Gepubliceerd op 2 juli 2020 om 08:00

Als voedingscoach schrijf ik vrij weinig over voeding. Dat heeft een belangrijke reden. In mijn coaching wil ik mij met name richten op het creëren van een fijne relatie met voeding en eten simpel maken. Ik merk namelijk dat de meeste mensen die ik begeleid te veel ‘kennis’ over voeding hebben. Tegenwoordig kun je overal berichten lezen over gezonde voeding; over wat wel gezond is en wat niet. Maar veel van deze informatie gaat over details en richt zich niet op het groter plaatje. Hier ligt een enorme valkkuil: Je kunt jezelf makkelijk verliezen in details waardoor je al gestrest raakt als je een stuk fruit eet (want suikers!!!). De voedingsadviezen die ik geef (ja ik geef ook echt voedingsadviezen als voedingscoach) zijn altijd bedoeld om eten weer simpel te maken. De komende weken ga ik deze adviezen op deze blog plaatsen, helemaal gratis! Verklaar me voor gek, maar mijn missie is om eten voor iedereen weer simpel te maken!

BELANGRIJK! Voordat ik verder ga, wil ik eerst het volgende benadrukken. In mijn praktijk merk ik dat veel mensen angst hebben om bepaalde voedingsproducten en/of bepaalde hoeveelheden te eten. Ze hebben vaak een lijst aan eetregels en restricties en voelen zich ontzettend schuldig als ze zich niet houden aan hun gedetailleerd ‘voedingsplan’. Als dit voor jou herkenbaar is, wees er dan bewust van dat de informatie die ik in de komende blogs ga delen, wellicht je angsten kunnen aanwakkeren of ervoor kunnen zorgen dat je verleid wordt om nieuw eetregels voor jezelf op te stellen.

 

Dit is niet de bedoeling van deze blogs! Je hebt geen eetregels nodig om voedingskeuzes te maken. Voedingskeuzes maak je bij voorkeur op basis van de signalen van je lichaam. Echter, kennis over voeding kan je helpen om de signalen van je lichaam beter te begrijpen. Daar is deze blogreeks voor bedoeld. 

 

De ambiguïteit van voeding

Helaas moet ik nog een tweede kritische noot plaatsen. Wij mensen zijn geneigd om dingen in hokjes te stoppen om orde en duidelijkheid in ons hoofd te kunnen creëren. Daarom is het ook zo lastig om oude gewoontes los te laten. Ze geven duidelijkheid en veiligheid ook al zijn ze niet (meer) helpend of functioneel. De alles-of-niets-mindset of zwart-wit denken is iets wat veel voorkomt. Het is een goed bedoeld afweermechanisme, maar tevens beperkt het ons enorm.

 

Het zwart-wit denken zie ik veel gebeuren wanneer het over voeding gaat. Het is gezond of niet gezond, het is goed of slecht, het is alles of niets, enz. Maar voeding is alles behalve zwart-wit. Voeding is enorm ambigue: alles is gezond en tegelijkertijd is alles ook ongezond. Dat is voor ons menselijke wezens heel moeilijk te bevatten, maar probeer dit bij het lezen van deze blogreeks in je achterhoofd te houden. Ik weet dat het veel fijner is als iemand zou zeggen: ‘Als je dit en dit eet ben je gezond en wordt je niet dik.’ Maar zo werkt het helaas niet. Ik ga hier dus niet de enige echte waarheid over voeding delen, want die bestaat gewoon niet. Elk lichaam is namelijk anders.

Bovendien is voeding veel genuanceerder dan hetgeen wat ik in deze blogreeks met je kan delen. Mensen met specifieke voedselintolereanties, allergieën, gevoeligheden of andere onderliggende gezondheidsklachten zullen de aanbevelingen die ik in deze blogreeks plaats, moeten afstemmen op hun persoonlijke behoeften.

Dat gezegd hebbende, wordt het nu tijd om in de wereld van voeding te duiken. In deze blog ga ik je wat achtergrond informatie geven als basis voor de komende blogs.

 

De biologie van eten

Simpel gezegd is er één basis waarheid wat betreft voeding: Wij mensen hebben voeding nodig om te overleven. Om in deze fundamentele behoefte te voorzien, is ons brein geprogrammeerd met een biologische drang om te eten. Het gaat zelfs zo ver, dat het genotscentrum in ons hersenen ons beloont met een prettig gevoel als we iets eten. Alles met de bedoeling om te overleven. Als eten ons geen genot zou opleveren, zou eten veel minder aantrekkelijk zijn.

 

Maar ons lichaam vindt het ook niet heel prettig als we overeten. Als je hebt voldaan aan je energiebehoefte, zorgt je lichaam ervoor dat je smaakreceptoren minder gevoelig worden. Hierdoor gaat het eten minder goed smaken als je te veel eet. Ik moet eerlijk toegeven dat de laatste paar oreo's die ik in mijn mond stop, altijd net iets minder lekker smaken dan de eerste oreo die ik eet. Anyway, dit is dus een signaal van het lichaam om je te vertellen dat je eigenlijk genoeg hebt gehad.

 

Dit biologisch mechanisme klinkt ontzettend mooi, maar het is niet volmaakt. We zijn drukke wezens dus we hebben niet altijd door dat we honger hebben en soms schieten we voorbij aan het verzadigingsgevoel. We hopen stiekem dat die laatste paar oreo's nog steeds zo hemels smaken als de eerste. Tja, dat hoort bij het leven. Bovendien gaat eten niet alleen maar over jezelf fysiek voeden, maar eten vervult vaak ook emotionele, culturele en sociale behoeftes. Dat maakt eten soms zo ingewikkeld, maar als je in staat bent om meer te luisteren naar de signalen van je lichaam en bewust bent van de invloed van emoties en je omgeving op je eetgedrag, dan ben je al een heel eind op weg. 

 

Ter verdediging van calorieën

Zoals ik al zei hebben we voeding nodig om te overleven. De manier waarop voeding daarvoor zorgt, is onder andere door de energie dat het ons levert: de calorieën.

 

We lijken tegenwoordig allemaal bang voor calorieën. Die zorgen er voor dat we dik worden toch!? Ik vind calorieën geweldig. Hierdoor heb ik namelijk voldoende energie om allemaal leuke dingen te kunnen doen. 

Wat is een calorie? Een calorie geeft de aanwezige energie aan in een voedingsproduct dat bestaat uit een combinatie van macronutriënten (daarover later meer). Het geeft aan hoeveel energie vrijkomt bij de verbranding. Hier kan ik een heel scheikundig verhaal over loslaten, maar uiteindelijk komt het op het volgende neer:

 

Als jij iets eet, zet jouw lichaam dit om in energie. Deze energie heeft je lichaam nodig om enerzijds de essentiële functies te onderhouden, zoals ademen en het reguleren van je lichaamstemperatuur. Anderzijds gebruikt je lichaam energie voor beweging, sporten, enz. Kortom, je hebt calorieën nodig om te functioneren.

 

Calorieën zijn dus NIET je vijand, ze zorgen er  juist voor dat jij dingen kan doen die jouw leven waardevol maken.

Macronutriënten

De hoeveelheid energie in een voedingsmiddel hangt af van de hoeveelheid vetten, koolhydraten, eiwitten (en alcohol), ook wel macronutriënten  of voedingsstoffen genoemd.

 

  • 1 gram vet levert 9 kcal
  • 1 gram koolhydraten levert 4 kcal
  • 1 gram eiwit levert 4 kcal
  • 1 gram alcohol levert 7 kcal

 

Natuurlijk halen we veel meer uit voeding dan alleen energie. We hebben voedingsstoffen nodig die als bouwstenen fungeren voor het maken en onderhouden van cellen, we hebben voedingstoffen nodig die ons helpen om hormonen, antilichamen en enzymen aan te maken. Bovendien hebben we voedingstoffen nodig die onze vitale lichaamsfuncties reguleren. Elk macronutriënt, heeft een eigen invloed op het lichaam. Hoe dit precies zit, leg ik in de komende blogs uit. Maar hieronder alvast een beknopt overzicht:

 

  • Koolhydraten zijn onze belangrijkste energiebron. Onze hersenen kunnen bijvoorbeeld alleen functioneren op glucose (vorm van koolhydraten). 
  • Eiwitten zijn een bouwstof voor je lichaam, ze onderhouden de weefsels, spieren en organen.
  • Vetten zijn net als koolhydraten een brandstof en onmisbaar bij verschillende lichaamsprocessen. Een aantal vitamines zijn enkel in vet oplosbaar.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.