Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Persoonlijke update – 9 maanden intuïtief eten

Persoonlijke update – 9 maanden intuïtief eten

Gepubliceerd op 9 april 2020 om 16:30

Eind juni 2019 vond ik het tijd worden voor een nieuwe stap naar een gezondere relatie met voeding. Hoewel ik al een tijdje ‘eetstoornis vrij’ was, merkte ik dat ik nog steeds bewust bezig was met het controleren van mijn voedingsinname en mijn gewicht. Dit deed ik door vrijwel dagelijks mijn eten te tracken in een voedingsapp en elke week op de weegschaal te staan. Dit gaf mij een fijne houvast en heeft mij ook zeker veel inzicht en bewustwording gebracht. Maar dat controleren bracht ook veel onrust met zich mee en ik merkte dat ik voorbij ging aan de signalen van mijn lichaam. Eind juni, tijdens de vakantie, besloot ik meer te vertrouwen op de signalen van mijn lichaam en de voedingsapp los te laten. In september schreef ik al een blog over mijn eerste ervaringen met intuïtief eten. Nu, ruim een half jaar later, neem ik jullie mee in mijn ups en downs die ik afgelopen tijd heb ervaren.

Wat betekent intuïtief eten voor mij?

Intuïtief eten vind ik persoonlijk een zweverig en nietszeggende term. De invulling van intuïtief eten kan namelijk voor iedereen iets anders betekenen. Intuïtief eten betekent voor mij dat ik een gezonde relatie heb met eten waarbij ik vertrouw op de signalen van mijn lichaam, eet zonder eetregels, zonder oordelen en zonder schuldgevoelens.

 

  1. Ik eet wanneer ik honger heb en eet waar ik op dat moment behoefte aan heb/ zin in heb. Dit doe ik door hongersignalen niet te negeren en zonder voeding te labelen als ‘goed’ of ‘fout, ‘gezond’ of ‘ongezond’.
  2. Ik eet om fysieke maar soms ook om mentale/emotionele honger te stillen. Eten uit emotie wordt vaak als negatief gelabeld, maar zolang eten niet je enige manier is om met emoties om te gaan, is het oké om soms bij bepaalde emoties te eten.
  3. Ik vertrouw op (ben bewust van) interne honger- en verzadigingssignalen van het lichaam om te bepalen wanneer, wat en hoeveel te eten.
  4. Ik geniet van eten ongeacht of het voedzaam of minder voedzaam is.
  5. Ik sta zelden (maximaal eens per 6 weken) op de weegschaal.

 

Intuïtief eten – of het hebben van een gezonde relatie met voeding – betekent voor mij overigens niet dat ik enkel voedzame dingen eet (an oreo a day keeps de doctor away!). Het gaat er meer om dat ik luister naar mijn lichaam en op basis daarvan bewuste voedingskeuzes maak die voor mij goed voelen. Ik tel dus géén calorieën meer en probeer de eetregels die ik altijd voor mezelf had bewust los te laten.

 

Mijn moeilijke momenten

Misschien denk je na het lezen van het eerste stukje: ‘Nou, die Lieke heeft het mooi voor elkaar.’ In zekere zin is dat ook zo. Mijn relatie met eten is écht een heel stuk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden. Maar ik heb ook mijn moeilijke momenten (gehad), waarin ik de neiging heb terug te grijpen naar mijn ‘veilige’ voedingsapp, eetregeltjes en wekelijkse weegmomenten. Het menselijk brein is nu eenmaal zo ingericht dat het de voorkeur geeft aan veiligheid en zekerheid. De weg van de minste weerstand is altijd aantrekkelijker, zeker wanneer het leven even tegenzit.

 

Er zijn een aantal triggers die er bij mij voor zorgen dat ik terug wil grijpen naar ´controle’, bijvoorbeeld:

 

  • De wens om af te vallen

Twee maanden geleden voelde ik de drang om een paar kilo af te vallen voor de vakantie (ik zou eigenlijk volgende week naar Hawaii afreizen). Hoewel ik eigenlijk best tevreden ben met mijn lichaam, had ik het idee dat 2 kilo minder net wat mooier zou staan in bikini. Hierdoor ging ik weer focussen op het aantal calorieën die ik binnenkreeg. Ook ging ik weer een aantal eetregels toepassen, waaronder de regel ‘ik mag doordeweeks niet snoepen’. Dit zorgde er vervolgens voor dat ik me schuldig voelde als ik bijvoorbeeld toch een koekje had gegeten. Zonder dat ik het doorhad, zat ik weer in de welbekende vicieuze cirkel van lijnen en overeten. Het heeft drie weken geduurd voordat ik doorhad dat ik in mijn eigen valkuil was gestapt. Gelukkig kon ik het daarna vrij snel weer bijsturen.  De wens om af te vallen en het hebben van een gezonde relatie met voeding gaat vrijwel nooit samen. Dat werd mij meteen weer duidelijk.

 

  • Spanning, onzekerheid en wegvallen van structuur

Ik weet van mezelf dat ik, in periodes waarin ik veel onzekerheden en spanningen ervaar (bijvoorbeeld in mijn werk), heel erg de behoefte heb om ergens ‘controle’ over te hebben. In het verleden was eten (of niet eten) mijn houvast. Dit was ook een van de factoren die mijn eetstoornis in stand hield. Ook bij het wegvallen van structuur heb ik hier last van. De eerste week van de ‘intelligente lockdown’ was mijn eerste gedachte ‘ik moet controle houden over mijn eetpatroon’. Maar binnen een aantal dagen had ik het vertrouwen in mezelf en in mijn lichaam weer terug.

 

Mijn (setpoint) gewicht

Dan het puntje waar de meeste mensen waarschijnlijk heel nieuwsgierig naar zijn. Welke invloed heeft ‘intuïtief eten’ op mijn gewicht. Veel mensen durven hun eetregels niet los te laten omdat ze bang zijn dat ze dan volledig doorschieten en dat cijfertje op de weegschaal alleen nog maar (verder) omhoog gaat.

 

Mijn gewicht is nu al 1 jaar super stabiel. Waar ik voorheen nog met 3 kilo kon schommelen, schommel ik nu met 1 kilo. Ik heb geen extreme uitschieters meer! Ik ben wél zwaarder dan mijn ‘ideaalgewicht’ (het gewicht dat ik in mijn hoofd het liefst zou willen wegen). Dat voelt heel gek en soms nog wel ongemakkelijk. Het is onderdeel van het acceptatieproces. Accepteren dat het gewicht dat ik als pubermeisje had, niet het gewicht is dat nu nog bij mijn lichaam past. Heel logisch natuurlijk. Maar als je al je hele leven een bepaald gewicht in je hoofd hebt, is het vaak lastig om daar opeens van af te wijken. Daartegenover staat wel dat ik heel veel meer rust ervaar. Ik heb ervaren dat hoe minder aandacht ik besteed aan het (obsessief) controleren van mijn gewicht of voedingsinname, hoe meer mijn gewicht in balans is. En dat is HEER-LIJK!

 

Er is een theorie – setpoint theorie – die ervan uitgaat dat mensen een genetisch bepaald gewicht hebben. Je lichaam stuurt er, volgens deze theorie, op aan (door middel van een complex geheel van hormonen) je gewicht rond een bepaald gewicht te behouden. Afvallen tot onder het setpoint gewicht (en dit vervolgend ook behouden) is volgens deze theorie extra lastig. Wel zeggen sommige onderzoekers dat het mogelijk is om je setpoint gewicht te manipuleren (te verlagen, dan wel te verhogen) door je eet- en beweeggedrag te veranderen. Echter, er is tot op heden nog geen hard bewijs dat deze theorie kan bevestigen.

 

Ik denk - en dit is puur mijn mening gebaseerd op mijn ervaring – dat het gewicht zich bij een normaal en regelmatig eetpatroon stabiliseert en uiteindelijk minder schommelt bij kleine variaties en verandering in je eetgedrag. Bovendien denk ik dat wanneer je luistert naar de signalen van je lichaam en je eetgedrag minder laat leiden door je hoofd, je gewicht stabiliseert op een gezond gewicht dat bij jou past.

 

Wat heeft het mij opgeleverd

Ik ben blij dat ik de stap heb genomen om de controle rondom eten en mijn gewicht beetje bij beetje meer los te laten. Hetgeen wat ik hier heb geschreven lijkt allemaal heel simpel en misschien klinkt het alsof het mij allemaal makkelijk afgaat, maar zo is het natuurlijk niet. Het gaat met vallen en opstaan, met ups en downs en met bloopers en blunders. Net zoals het bij iedereen het geval is. Maar zoals ik al aangaf ervaar ik steeds meer rust, vertrouwen en zit ik veel lekkerder in mijn vel (ondanks of misschien wel dankzij die paar kilootjes meer).

 

Hoewel het niet altijd makkelijk is geweest ben ik blij dat ik dit hele proces heb ervaren. Het proces van het hebben van een eetstoornis, mijn herstel, het gevecht en nu het proces naar een nog betere relatie met voeding en met mezelf. Ik denk dat ik daarmee van meerwaarde kan zijn voor de mensen die ik begeleid. Ik herken hun struggels, de pijn en de frustratie, maar kan hun ook het vertrouwen geven dat elk stapje in de goede richting uiteindelijk tot heel veel vrijheid en rust leidt.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.