Home » Blog » Voeding & Leefstijl » 5 tips voor een gezonde mindset

5 tips voor een gezonde mindset

Gepubliceerd op 30 januari 2020 08:00

 

Mindset is ontzettend belangrijk als het gaat om gezond leven en het hebben van een gezonde relatie met eten, bewegen en met jezelf. Mijn coaching is daarom voor een groot deel gericht op de psychologie achter eten, eetproblemen en het creëren van een gezonde mindset. In theorie lijkt afvallen en het behouden van een gezond gewicht heel simpel, maar in de praktijk is dit natuurlijk vaak niet het geval. Wat er in je hoofd gebeurt, de gedachtes en overtuigingen die je hebt en je zelfbeeld hebben namelijk enorm veel invloed op je (eet)gedrag. Ik deel 5 mindset tips die ik persoonlijk ontzettend belangrijk vind wanneer je wil werken aan een gezonde relatie met eten.

1. Geen enkel voedsel is verboden

We labelen ons eten graag als ‘goed’ en ‘slecht’ of ‘gezond’ en ‘ongezond’. We maken een soort blacklist met daarop alle producten die we ongezond vinden en die we onszelf daarom verbieden. Het eten van één koekje kan je daardoor al het gevoel geven dat alles verpest is. Je voelt je een zwakkeling omdat je iets hebt gegeten wat ‘verboden’ is. Bovendien wordt alles wat jij jezelf verbiedt extra aantrekkelijk en wordt het verlangen om het te eten alleen maar groter.

 

Onthoud dit. Er bestaat niet zoiets als ‘slechte’ voeding. Oreo’s en broccoli zijn beide producten die je prima kunt eten. Een slecht voedingspatroon bestaat echter wel. Een richtlijn die ik gebruik is de 80/20 regel. Dit houdt in dat je 80% van jouw inname laat bestaan uit voedzaam eten. Dus eten dat genoeg vitaminen en mineralen bevat en kwalitatief goede eiwitbronnen, vetbronnen en koolhydraatbronnen. De overige 20% is voeding dat bestaat uit net wat minder goede voedingsstoffen (zoals oreo’s 😉).

 

Door jezelf zo nu en dan iets lekkers te gunnen, zorg je ervoor dat je een goed voedingspatroon je hele leven kan volhouden. All foods are friends!

 

2. Je hoeft het niet elke dag "goed te doen".

Jij bent geen machine, je lichaam is geen machine (het is een ecosysteem)! Dit betekent dat jij, maar ook je hele lichaam constant bezig is met balanceren. Op sommige dagen heb je meer energie nodig dan op andere dagen, de ene dag heeft je lichaam meer behoefte aan koolhydraten en de andere dag meer behoefte aan eiwitten. Je hoeft dus niet elke dag hetzelfde te eten, of evenveel te eten.

 

Voor degene die calorieën tellen, is het daarom belangrijk om te blijven luisteren naar de signalen van je lichaam. Het is oké om meer te eten als je nog honger hebt ook al zit je aan je ‘calorielimiet’. Het is oké om meer koolhydraten te eten als je daar behoefte aan hebt. Het is allemaal oké, zolang je blijft luisteren naar je lichaam en je behoeftes.

 

3. “Exercise is a celebration of what your body can do, not a punishment of for what you ate.”

Sporten en bewegen is goed voor zowel je lichamelijke en fysieke gezondheid, maar het zou ook iets moeten zijn waarvan je geniet. Iets waar je energie uit haalt en je voldoening geeft. Sporten zou nooit een straf moeten zijn voor wat je hebt gegeten.

 

Sporten heeft voor mij bijvoorbeeld verschillende functies. Ik doe een sport wat ik ontzettend leuk vind en waar ik heel veel plezier uit haal. Het zorgt ervoor dat ik mij zowel fysiek als mentaal lekker in mijn vel voel. Maar sporten staat voor mij ook voor gezelligheid, sociale contacten, lachen en plezier!

 

4. Je bent niet alleen je uiterlijk

Je bent veel meer dan je lichaam en hoe je eruit ziet. Dit wordt denk ik vaak vergeten omdat de focus veel op het uiterlijk ligt. Maar jij bent niet minder waardevol als je 5 kilo zwaarder bent. Afvallen maakt jou dus geen waardevoller persoon en zou dus ook niet het doel moeten zijn. Naar mijn mening moet de focus niet op het fysieke liggen, maar op hoe jij je voelt (mentaal, fysiek en emotioneel)!

 

Jij bent mooi en waardevol!!

 

5. Het leven is om te leven

Zoals ik laats al in een video aangaf, begeleid ik nu een heel aantal mensen met een burnout. Ik merk dat heel veel mensen zich tegenwoordig voorbij rennen en moeite hebben om hun grenzen aan te geven (of zelfs te voelen). We ‘vergeten’ te vaak te luisteren naar waar we echt behoefte aan hebben, wat ons echt gelukkig maakt en wat ons energie geeft. Voeding is daar ook een hele belangrijke component in.

 

Je bent hier niet op de wereld om te bestaan maar om je gelukkigste leven te leiden. Maak daarom keuzes die daaraan bijdragen.

 

Draagt jouw relatie met voeding en met jezelf bij aan een gelukkig leven?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.