Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Afvallen - Alleen je gewoontes veranderen is niet voldoende

Afvallen - Alleen je gewoontes veranderen is niet voldoende

Gepubliceerd op 9 januari 2020 om 15:20

Verandering is moeilijk. Het voelt oncomfortabel en het kost veel moeite om het vol te houden. In het begin gaat het vaak nog goed (de honeymoon fase), maar na een aantal weken of maanden val je toch weer terug in je oude gewoontes. De mensen die in mijn praktijk komen, willen stuk voor stuk iets veranderen: slanker worden, strakker worden, gewicht verliezen, gewicht aankomen, het eetgevecht loslaten, noem maar op. Iets heel graag willen is een belangrijke eerste stap, maar is niet voldoende om resultaat te behalen. Zelfs als je super gemotiveerd bent, is het vaak lastig om blijvend je gedrag te veranderen. Waarom is dit zo lastig? En is er iets wat je kunt doen om blijvend je gedrag te veranderen? Dat kan zeker! Ik leg het je uit in deze blog.

Een hele tijd geleden heb ik een blog geplaatst waarin ik schreef dat alleen motivatie niet voldoende is als je wilt afvallen of je eetpatroon wilt veranderen. Als vervolg op dat artikel, plaatste ik een blog waarin ik schreef dat je gewoontes moet creëren voor blijvend resultaat. In deze blog ga ik nog een stapje verder, want door het lezen van het boek ‘Atomic Habits’ kwam ik erachter dat ook het veranderen van ALLEEN je gedrag ook niet voldoende is.

 

Wie ben jij – je identiteit

Jouw gedrag, gewoontes en de keuzes die jij dagelijks maakt, worden gestuurd door jouw identiteit. Of beter gezegd, door het beeld dat jij van jezelf hebt. Wij houden van consistentie dus we willen dat alles wat we doen, overeenstemt met hoe we onszelf zien – ons identiteitsgevoel en zelfbeeld.

 

Jouw eetgedrag wordt grotendeels gestuurd door jouw identiteit:

Ik ben iemand die onverzadigbaar is’

‘Ik ben nu eenmaal een emotie-eter’

‘Ik ben nu eenmaal een zoetekauw’

‘Ik ben een moeilijke eter’

‘Ik ben een lijner’

‘Ik ben een dik persoon’

 

Als jij jezelf bijvoorbeeld ziet als een ‘emotie-eter’, dan blijf je ook dingen doen en keuzes maken die daarmee overeenstemmen. Het gedrag dat je vertoont is niet enkel een gewoonte, het is ook onderdeel van je identiteit geworden.

 

Identiteitsvorming

Deze identiteit is ontstaat vanuit een gewoonte. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

 

Stel dat je vroeger altijd een snoepje kreeg van je moeder als je verdrietig was. Het eten van het snoepje gaf je een goed gevoel. Het was lekker en tegelijkertijd werd je erdoor getroost. Doordat dit herhaaldelijk gebeurde heeft je brein na verloop van tijd een associatie gemaakt tussen verdrietig zijn, de actie van het eten van een snoepje en troost/prettig gevoel.

 

Hoe vaker dit gedrag wordt herhaalt, hoe sterker de associatie wordt en hoe meer het een onderdeel van jouw identiteit wordt. ‘Ik eet altijd als ik verdrietig ben dus ik ben nu eenmaal een emotie-eter’. Deze gedachte, deze overtuiging over jezelf wordt telkens bevestigd, omdat het gedrag zich blijft herhalen.

 

Maar als je wilt afvallen is dit natuurlijk niet heel handig. Dus wat doe je? Je stelt jezelf telkens weer als doel minder te eten. Maar hoe graag je ook wilt afvallen, je blijft naar die chocolade grijpen als je verdrietig bent. De bekende vicieuze cirkel. Waar gaat het fout? 

 

´The reason is because you can´t get away form yourself´. Zolang jij op dezelfde manier blijft denken over jezelf, zolang je dezelfde overtuigingen blijft hebben, is de kans groot dat je terug blijft vallen in je oude gedrag. 

 

3 niveaus van verandering

Volgens James Clear (auteur van het boek Atomic Habits)  kun je het hele veranderingsproces zien als een ui met daarin drie lagen. Iedere laag representeert een niveau waarop je kunt veranderen.

 

Uit het boek Atomic Habits - James Clear

 

Laag 1: Veranderen van de uitkomst
Deze laag is gericht op de resultaten: bijvoorbeeld afvallen.

 

Laag 2: Veranderen van het proces

Deze laag is gericht op het veranderen van je gewoontes en routines: bijvoorbeeld niet meer snoepen als je ’s avonds op de bank zit.

 

Laag 3: Veranderen van je identiteit
Deze laag is gericht op het veranderen van je overtuigingen en hoe jij jezelf ziet: Bijvoorbeeld ‘ik ben iemand die goed voor zichzelf zorgt omdat ik dat belangrijk vind.’

 

Resultaten is hetgeen wat je krijgt (wat), het proces is gericht op wat je doet (hoe) en de identiteit is gericht op wat je gelooft (wie).

 

Veel mensen leggen de focus op de uitkomst en veranderen vervolgens hun gedrag om die uitkomst te realiseren. Het gedrag is dus gebaseerd op de uitkomst. Maar als de resultaten uitblijven of de feestdagen komen er tussendoor, vallen ze weer terug in het oude gedrag. 

 

Een andere en meer duurzame manier is om je gedrag af te stemmen op wie jij wil zijn als persoon. Het doel is niet afvallen, maar om iemand te zijn met een gezond gewicht. Het doel is niet om gezond te eten, maar om gezond te zijn. Het doel is niet om gelukkig te worden, maar om gelukkig te zijn.

 

Veranderen van je identiteit

Je identiteit ligt voor een gedeelte vast. Maar ik ben er ook van overtuigd dat gebeurtenissen en keuzes die je in je leven maakt, invloed hebben op je identiteit en het beeld dat jij van jezelf hebt. Dat betekent dat je invloed kunt uitoefenen op je  eigen identiteit en deze (deels) kunt veranderen. Hoe?

 

  1. Bepaal wat voor persoon je wil zijn

Als je bijvoorbeeld 10 kilo wilt afvallen, dan wil je de iemand zijn die consequent is en bewuste voedingskeuzes maakt.

 

  1. Bewijs aan jezelf dat je deze persoon bent

Dit doe je door elke keer als je iets extra’s wilt snacken, jezelf de vraagt stelt of je er echt behoefte aan hebt (fysiek en mentaal). Hierdoor voorkom je dat je onbewust dingen in je mond steekt waar je achteraf spijt van hebt. Naarmate je dit vaker doet en je ook merkt dat het echt werkt, gaat het onderdeel van jou en je gedrag worden.

 

Ben de persoon die je wilt zijn

Houd er ook rekening mee dat je lichaam een vertraagde weergave is van je identiteit. Het is een weergave van wie je WAS, maar niet per se wie jij op dit moment bent.

 

Wat bedoel ik daar mee? Mensen verwachten vaak meteen resultaat op de weegschaal als ze hun eet en leefpatroon aanpassen. Als ze na 2 weken ‘gezond leven’ geen veranderingen zien op de weegschaal, geven ze vaak op. Maar de resultaten volgen pas op het moment dat jij heel consequent en gedurende een langere periode het gedrag blijft vertonen dat overeenstemt met de persoon die je wilt zijn.

 

Focus dus niet op het resultaat, maar focus op welke persoon jij wil zijn en handel daar naar. Elke keuze die je maakt moet bijdragen aan de persoon die je wilt zijn. De resultaten zullen dan ‘vanzelf’ volgen. Als je op deze manier te werk gaat, zullen de resultaten en je gedrag veel duurzamer zijn omdat het overeenstemt met wie jij bent.

 

Dus denk eens na over wie en hoe je bent in het leven dat je voor ogen hebt. Welke gedachten, houdingen en kenmerken wil je hebben Stel je voor dat je ze al hebt. Voel je het verschil?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.