Home » Blog » Voeding & Leefstijl » Afvallen en een zittend beroep: 6 tips

Afvallen en een zittend beroep: 6 tips

Gepubliceerd op 16 mei 2019 09:18

Afvallen lijkt misschien heel simpel: eet gewoon minder en beweeg meer. Wanneer je een zittend beroep hebt, kan dit nog een behoorlijke uitdaging zijn. Je gaat met je auto of openbaar vervoer naar je werk, zit vervolgens 8 uur achter je bureau en reist weer terug naar huis. De helft van je dag zit je op je achterste. Wellicht staat er bij jou op kantoor ook altijd wel iets lekkers voor het grijpen of is het een traditie om ’s middags tijdens de lunch luxebroodjes te bestellen. Als je niet oppast is de kans groot dat je enkele kilo’s aankomt. Afvallen wanneer je een zittend beroep hebt lijkt een uitdaging, maar dat is het niet! Ik geef je een aantal tips:

Voedingstip

 

1. Eet in een energietekort

Zoals ik al vaker in mijn blogs heb beschreven, val je af wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Deze regel is voor iedereen hetzelfde, of je nu een actieve baan hebt, of de hele dag achter een bureau zit. Je zult dus je energie-inname en energieverbruik moeten reguleren. Bereken je energiebehoefte en pas je calorie-inname aan op jouw doel.

 

2. Neem je eigen eten mee naar het werk

Wees altijd voorbereid! Bij de meeste mensen die ik zie in mijn praktijk, ligt hier een belangrijke valkuil. Het meenemen van eigen lunch en tussendoortjes verkleint de kans dat je ongezonde keuzes gaat maken op het werk. De verleiding is een stuk kleiner om in de pauze een snelle hap te halen of tussendoor in de snoeppot te graaien. Daarnaast is het belangrijk dat je altijd een gezonde snack in je tas hebt zitten voor de momenten dat je trek krijgt. Wanneer je honger hebt, is het maken van gezonde keuzes een stuk lastiger. Zorg er dus voor dat je die keuze niet hoeft te maken op dat moment.

Vind je het lastig om gezonde voedingskeuzes te maken, lees dan vooral de blog over gezonde voedingskeuzes en de blog over onregelmatige werktijden voor inspiratie.

 

3. Ga tactisch zitten

Vaak eten we niet omdat we honger hebben, maar uit verveling en omdat het een gewoonte is. Zorg er daarom voor dat je ver weg zit van bijvoorbeeld de snoeppot. Als het uit het zicht is, wordt het makkelijker om weerstand te bieden aan de eetdrang die ontstaat uit verveling en gewoonte. Onthoud: zien eten, doet eten. 

 

Beweegtips

4. Ga met de fiets naar je werk

Dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als je minder dan 10 km van je werk af woont is dit zeker wel te doen! Is het echt niet mogelijk om met je fiets naar het werk te gaan, parkeer je auto dan verder weg en loop het laatste stuk naar je werk. Of stap een halte eerder uit als je met de bus komt. Zorg ervoor dat je die extra beweging pakt. Elke stap extra is mooi meegenomen! 

 

5. Beweging tijdens werkuren

Ook op het werk kun je voor meer beweging kiezen.

  • Neem de trap in plaats van de lift. ‘Ja maar ik werk op de 20e etage’! Dus? Neem dan bijvoorbeeld de lift tot de 17e etage en pak vervolgens de trap. Voor alles is een oplossing.
  • Zorg er daarnaast voor dat jij degene bent die voor collega’s koffie haalt. Hierdoor zet je weer wat extra stappen en je wordt ook nog eens gewaardeerd door je collega’s. Ga voor die 10.000 stappen per dag!!
  • Ga op een andere etage naar de wc en neem dan natuurlijk wel de trap. Weer extra stappen, meer beweging en dus een hogere verbranding.
  • Sommige kantoren hebben verstelbare bureaus. Controleer of jij zo’n bureau hebt. Wissel zittend werken af met staand werken. Terwijl je staat verbrand je meer calorieën dan wanneer je zit. Een andere houding is daarnaast ook beter voor je spieren en gewrichten.
  • Ga wandelen in je pauze. Iedereen heeft recht op pauze. In plaats van in de kantine te zitten (alweer), kun je ook even lekker wandelen. Je half uurtje dagelijkse beweging heb je dan al te pakken. 10.000 stappen, here I come!!

 

6. Bewegen buiten werktijd

Zittend beroep of niet, je hebt altijd de mogelijkheid om buiten werktijd te bewegen. Ga op zoek naar een sport die jij leuk vind en zoek eventueel een sportbuddy. Samen sporten is leuker dan alleen en het is minder makkelijk om af te zeggen. Vind je het lastig om sporten te integreren in je leven, dan zijn er natuurlijk andere manieren om meer te bewegen. Ga wandelen, fietsen en laat de auto eens vaker staan. Daarnaast zijn er ontzettend veel workouts te vinden op internet die je lekker thuis kan doen en waarbij je binnen 30 min al klaar ben. Schaf bijvoorbeeld wat workout gear aan zoals deze weerstandsbanden. Hier kun je oneindig veel oefeningen mee doen. Geen excuses dus!

 

 

Conclusie: Afvallen met een zittend beroep is geen probleem! Het is belangrijk dat je de momenten om te staan, te bewegen, te sporten daadwerkelijk benut. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je op je voeding let en je calorie-inname afstemt op je calorieverbruik. Afvallen is een kwestie van energiebalans. Wil je afvallen dan zul je minder moeten eten of meer moeten bewegen. Een combinatie van beide is natuurlijk de beste optie! Jij hebt het zelf in de hand. 

 

Heb jij een zittend beroep? Hoe zorg jij ervoor dat je op gewicht blijft?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.