Home » Blog » Voeding & Leefstijl » #2 Van motivatie naar blijvend resultaat: Verander je gewoontes!

#2 Van motivatie naar blijvend resultaat: Verander je gewoontes!

Gepubliceerd op 20 december 2018 11:45


Het is alweer december, wat vliegt de tijd! (of heb ik dat alleen maar?). Dit betekent dat het einde van 2018 in zicht is en dat iedereen zich langzaam voorbereidt op het nieuwe jaar. Een nieuw jaar met nieuwe kansen, mogelijkheden, uitdagingen en goede voornemens. Dat laatste is altijd een ‘dingetje’. Vrijwel iedereen begint het jaar met goede voornemens: gezond eten, meer sporten, stoppen met roken. Een gezond en gelukkig leven staat natuurlijk op nummer 1! Het mooie van nieuwe voornemens en doelen is dat je gemotiveerd aan het nieuwe jaar begint. Waardoor komt het dan dat de meeste voornemens verwateren en dat er uiteindelijk weinig terecht komt van die mooie nieuwe doelen?

Motivation is what gets you started..

Als je mijn vorige blog hebt gelezen, weet je inmiddels dat je met enkel motivatie niet ver gaat komen. Het is een mooie eerste stap, maar het punt met motivatie is dat het een tijdelijk iets is. Motivatie komt en gaat. Je kunt niet altijd 100% gemotiveerd zijn. Wil je daadwerkelijk resultaten behalen, dan is consistentie en geduld ontzettend belangrijk. Motivatie heeft helaas weinig geduld en is totaal niet consistent.

 

Ook weet je dat het belangrijk is om concrete en haalbare doelen voor jezelf te stellen.

  • NIET: ‘Ik wil afvallen’
  • WEL: ‘Ik ga 10 kilo afvallen in 20 weken omdat ik weer in mijn kleren van 2 jaar geleden wil passen en lekker in mijn vel wil zitten. Ik ga dit doen door 3x per week te sporten (op maandag, woensdag en donderdag) en door 6 avonden in de week gezond te koken.

 

Soms kan het helpen om tussendoelen te maken die je uiteindelijk gaan helpen het grotere einddoel te bereiken. Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ga maandag bij de sportschool een afspraak maken voor een intakegesprek voor diezelfde week’
  • ‘Ik ga op maandag boodschappen doen en mijn koelkast vullen met gezonde producten’

 

Maak een duidelijk plan: zet je sportafspraken in je agenda, bepaal op zondag wat je de komende week gaat eten, maak een boodschappenlijstje met gezonde producten, doe op maandag de boodschappen voor de hele week, enz. Excuses als: ‘ik heb geen tijd om te gaan sporten’ en ‘ik heb geen eten in huis’ kun je dan niet meer gebruiken.

Belangrijk is natuurlijk ook dat jij je houdt aan dit plan. Dat brengt mij bij de volgende stap. Want hoe zorg je er nu voor dat jij je aan je plan houdt en aan je doelen blijft werken zelfs al je de motivatie kwijt bent?

Stop thinking start doing

Het maken van keuzes is vermoeiend. Als je elke dag opnieuw een keuze moet maken of je wel/niet gaat sporten, verspil je veel onnodige energie. In de tijd dat je bezig bent met wikken en wegen had je waarschijnlijk al 3 workouts kunnen doen. Waar of niet?

Spreek gewoon met jezelf af dat je het doet, dan hoef je er nooit meer over na te denken. BAM! Dat eerste gedeelte van de zin - 'spreek gewoon met jezelf af dat je het doet' - is het plan dat je voor jezelf maakt. Het tweede deel van de zin – 'dan hoef je er nooit meer over na te denken' – is minstens zo belangrijk. Dit doe je door nieuwe gezonde gewoontes te creëren.

 

In het begin kost alles nog veel tijd, je moet bewust plannen en keuzes maken. Wanneer iets een gewoonte is, gaat het allemaal veel makkelijker. Het kost geen energie omdat het automatisch gaat. Aankleden, tanden poetsen, autorijden zijn bijvoorbeeld allemaal dingen die automatisch gaan.

 

Ik heb bijvoorbeeld met mezelf afgesproken dat ik minimaal 3 à 4 keer per week ga sporten. Doordat ik dit al jaren doe, hoef ik er niet meer over na te denken en kost het mij geen moeite. Het is een gewoonte geworden. Het helpt natuurlijk ook wel dat ik sporten erg leuk vind. Belangrijke tip: kies een sport die je echt leuk vindt!

…..Habit is what keeps you going

Gewoontes zorgen ervoor dat je gezond gedrag makkelijker kunt volhouden, minder energie hoeft te besteden aan het plannen en jouw doelen makkelijker kunt behalen. Maar het creëren van een gewoonte is misschien wel de moeilijkste stap, want voordat iets een gewoonte is zul je veel weerstand ervaren en deze moeten overwinnen!

 

Onthoud dit: Het is geen lineair proces, maar een proces van vallen en opstaan. Een proces waarbij je door moet zetten, herhalen, jezelf weer moet oprapen, herhalen, herhalen, weer terugvalt, jezelf weer moet motiveren, herhalen, herhalen. Tot het uiteindelijk automatisch gaat. Hier is gemiddeld 6 maanden voor nodig (soms minder, soms meer).

 

Het mooie van gewoontes is dat motivatie niet meer noodzakelijk is. Zoals ik al eerder schreef kun je niet altijd 100% gemotiveerd zijn. Gewoontes zorgen ervoor dat wanneer je geen zin hebt om te koken of te sporten, je dit toch doet. Op een gegeven moment is de vraag niet meer óf je het doet, maar wanneer je het doet.

 

Whatever you dwell upon grows

Dus, gewoontes worden sterker naarmate je ze vaker herhaalt. Toch is het heel menselijk om terug te vallen in oude patronen, zeker wanneer je nieuwe leefstijl nog niet helemaal in je ‘systeem’ zit of wanneer oud gedrag beloond wordt.

 

Zoals je weet ben ik niet zo’n fan van diëten. Bij diëten is het contrast met het eigen eetpatroon erg groot is. Neem bijvoorbeeld het koolhydraatarm dieet. Hierbij moet je de koolhydraten zoveel mogelijk vermijden, dat betekent geen brood, geen pasta, geen rijst, geen koekjes, snoepjes, gebakjes enz. Als jij jezelf maanden lang bepaalde producten verbiedt, reken er dan maar op dat de beloning ENORM is als je ‘klaar’ ben met het dieet. ‘YES!! Eindelijk mag ik weer koekjes eten’.

Hoe groter het contrast, hoe extremer het verschil, des te groter het beloningspatroon en daarmee de kans op herhaling. Herhaling betekent creëren van gewoonten en voor je het weet zit je weer vast in je oude eetpatroon + de kilo’s die er vanaf waren, zitten weer op je billen geplakt.

Hoe ga je om met een dergelijke terugval in oud gedag? Op dezelfde manier waarop je met het nieuwe gedrag begonnen bent. Waarom wil je jouw gedrag veranderen (MOTIVATIE), wat wil je bereiken (DOEL), hoe ga je dit bereiken (PLAN) en vervolgens HERHALEN! En ook belangrijk, kijk naar wat er de vorige keer fout is gegaan en leer hiervan. Was je extreem aan het lijnen? Pas je plan dan aan en wees minder streng voor jezelf. 

 

Timing?

Last but not least...Soms komt het voor dat het gewoon niet lukt. Vraag je dan af of dit wel het juiste moment is om je leefstijl te veranderen. Dit klinkt misschien heel raar, want wanneer is het wel het juiste moment? Toch doet timing heel veel! Ben jij er echt klaar voor om de ongezonde gewoontes los te laten en te investeren in een gezonde leefstijl? Geef jezelf (beperkte) tijd om je mentaal voor te bereiden en kies je moment om er 100% voor te gaan.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.