Home » Blog » Sporten voor gewichtsverlies – 6 meest gemaakte fouten

Sporten voor gewichtsverlies – 6 meest gemaakte fouten

Gepubliceerd op 15 augustus 2019 15:51

 

 

Veel mensen gaan sporten met als doel afvallen, want door te sporten verbrand je meer kcal en val je af toch!? Tot op zekere hoogte klopt dat, maar ook weer niet helemaal. Sporten stimuleert alleen gewichtsverlies als je het op de juiste manier aanpakt. In deze blog beschrijf ik de meest gemaakte fouten die mensen (en ik zelf ook) maken wanneer het gaat over sporten en afvallen.

1. Te fanatiek beginnen

Je bent gemotiveerd, hebt een nieuwe sportoutfit gekocht en een abonnement bij de sportschool gescoord. Let’s do this! De valkuil is dat mensen te fanatiek beginnen met sporten. De eerste week gaan ze 4x naar de sportschool, maar houden dit vervolgens niet vol. Té fanatiek starten kan een aantal vervelende gevolgen hebben:

  • Heel veel spierpijn
  • Oplopen van blessures
  • Plezier kwijtraken in het sporten

Bouw het sporten langzaam op. Begin met 2x in de week met een rustige intensiteit en bouw dit eventueel verder uit. Bovendien is 2x per week sporten méér dan 0x per week sporten. Stel jezelf een realistisch en haalbaar doel voor de lange termijn.

 

2. You can’t out-train a bad diet

Alleen sporten doet relatief weinig. Met één uurtje sporten verbrand je gemiddeld tussen de 200-500 calorieën (afhankelijk van o.a. de intensiteit en je lichaamsbouw). Dit klinkt misschien veel, maar als jij een extra taartje eet omdat je collega trakteert, heb je die calorieën er zo weer bij (plus wellicht nog wat extra). Helaas is het makkelijker om calorieën te eten (hap-slik-oeps), dan ze te verbranden.

Sporten om af te vallen is alleen zinvol als je daarnaast ook op je eten let en gedurende de dag ook voldoende beweegt. De uitspraak ‘abs are made in the kitchen’ klopt écht. Dat taartje laten staan doet net zoveel als een uur jezelf uitsloven in de sportschool.

Bovendien heeft voeding invloed op je sportprestaties en het herstel na het sporten. Voed je lichaam goed voor het sporten én na het sporten.

 

3. Afvallen als enige doel hebben

Hoewel voeding uiteindelijk bepalend is voor gewichtsverlies, blijft sporten wel belangrijk en kan sporten het afvallen makkelijker maken (daarover later meer). Afvallen moet echter niet de enige reden zijn om te sporten. Sporten heeft andere, veel belangrijkere voordelen:

  • Het is leuk
  • Je voelt je fitter
  • Je voelt je energieker
  • Het is gezond
  • Je krijgt een betere conditie
  • Er worden gelukshormonen aangemaakt
  • Minder kans op ziektes
  • …. Enz

Sporten is voor mij totaal geen opgave. Ik heb meer moeite met ‘niet sporten’. Dit komt doordat ik meerdere redenen heb om te sporten. De belangrijkste reden is dat ik ‘verliefd’ ben geworden op het proces en niet op het eindresultaat. Ik geniet van de stappen die ik maak tijdens het sporten zowel op fysiek als op mentaal vlak.

Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt, waar je plezier en energie uithaalt en focus niet op het einddoel maar op de stappen die je maakt tijdens de weg er naartoe. Sporten moet niet een tijdelijk middel zijn om je doel te behalen, het hoort onderdeel te zijn van je  gezonde’ leefstijl.

 

4. Dagelijkse beweging vergeten

Sporten is ontzettend goed voor je, maar als je verder alleen maar zit en geen beweging hebt, is twee uurtjes per week sporten echt niet heel veel. Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je naast je voeding en het sporten voldoende beweegt. Hier een aantal tips om meer calorieën te verbranden gedurende de dag:

  • Pak vaker de fiets in plaats van de auto
  • Pak de trap in plaats van de lift
  • Ga in de middagpauze in rondje lopen
  • Wissel zittend werken af met staand werken

5. Te veel flexibiliteit

De ene week ga je drie keer sporten, de andere week maar één keer en soms zijn er weken dat je helemaal niet gaat. Niet zo slim...Het is zo ontzettend belangrijk dat je consequent en consistent bent wanneer je een bepaald doel wilt behalen.

Creëer een routine in zowel je voedingspatroon als in je beweegpatroon. Alleen dan houd je het ook vol. Even 4 weken hard trainen en streng lijnen zorgt er misschien voor dat je kilo’s afvalt, maar dat ga je niet vol houden op de lange termijn.

 

6. Te veel cardio, te weinig krachttraining

Iets wat ik heel veel zie gebeuren is dat mensen kiezen voor cardio wanneer ze willen afvallen. Er heerst nog altijd het idee dat je enkel met cardio kunt afvallen.

Allereerst: je hebt geen cardio nodig voor vetverlies, want zoals ik al eerder zei is voeding de belangrijkste factor bij vetverlies (lees zeker dit artikel nog eens over energiebalans).Kan cardio helpen bij het afvallen? Zeker weten, maar het is niet heilig.

 

Ten tweede: krachttraining wordt door veel mensen over het hoofd gezien als ze willen afvallen. Het doen van krachttraining en het opbouwen van spiermassa kan je energieverbruik flink verhogen. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in zowel rust als tijdens de inspanning. Je dagelijkse caloriebudget wordt hoger (je metabolisme wordt hoger), waardoor het makkelijker is om vet te verliezen en/of je gewicht te behouden.  

 

Het belangrijkste wat ik jullie wil meegeven is:

Heb plezier in het sporten en fall in love with the process!!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.