Home » Blog » 5 Voedingsmythes ontkracht

5 Voedingsmythes ontkracht

Gepubliceerd op 8 augustus 2019 09:47

Vorige week schreef ik een blog over dat ik er zo moe van wordt dat er in ‘voedingsland’ ontzettend veel tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Zoveel zelfs, dat we niet meer weten wat wel of niet gezond is. Dit brengt veel onzekerheid, verwarring en angst met zich mee. De dieetindustrie/voedingsindustrie speelt hier, naar mijn mening, heel slim op in. Ze gebruiken die angst om hun diëten, producten, supplementen enzovoorts te promoten bij mensen.  Angst is namelijk een super handige marketingtool.

 

Als vervolg op de blog van vorige week, ontkracht ik vandaag 5 veel voorkomende voedingsmythes. Hopelijk kan ik daarmee een paar van die angsten wegnemen.

1. Je wordt dik van eten na 20.00 ’s avonds

Van eten na 8 uur ‘s avonds word je dik. Althans, dat wordt vaak beweerd. ‘Ze’ zeggen dat je lichaam dan alles opslaat als vet. Maar is dit echt zo?Nee natuurlijk niet!! Dat zou namelijk betekenen dat je tot 19:59 nog mag eten, maar dat je lichaam vanaf 20:00 anders gaat werken. Dat 1 minuut later opeens alles verandert in vet…..Dat is toch gek?

 

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen!! Een calorie blijft een calorie of je die nu ’s ochtends eet, ’s middags eet of ’s avonds eet. Dat maakt voor je lichaam geen snars uit. Wat wel uitmaakt is je energiebalans. Eet je meer kcal dan je verbrandt, dan slaat je lichaam het overschot op als vet.

 

Je lichaam verbrandt 24 uur per dag calorieën. Ook als je slaapt gaat dit proces gewoon door. Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen ademen, om bloed door je lichaam te pompen, enz. Dat eten na 20:00 je automatisch dik maakt is echt een mythe. Maar als datgene wat je na 20:00 eet er voor zorgt dat je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft, ja dan wel. Maar dat ligt niet aan het tijdstip waarop je eet, dat komt gewoon doordat je te veel eet.

 

2. Van koolhydraten eten wordt je dik

Vaak wordt beweerd dat je dik wordt van het eten koolhydraten. Ik snap wel waar dit vandaan komt. Ik ken heel wat mensen die door het volgen van een koolhydraatarm dieet flink wat kilo’s zijn afgevallen. Hun gewichtsverlies wordt echter niet veroorzaakt door het eten van minder koolhydraten, maar doordat ze gewoonweg minder zijn gaan eten. De sneetjes brood met een dikke laag pindakaas wat ze normaal aten (400 kcal), hebben ze bijvoorbeeld vervangen door een salade (300 kcal). De koekjes die ze bij de koffie aten (150 kcal), hebben ze vervangen voor een paprika (40 kcal). Snap je!?

 

Je valt niet af door het schrappen van koolhydraten, je valt af doordat je minder calorieën eet. Koolhydraten zijn op zichzelf, net zoals ieder ander voedingsstof, niet direct dik makend. Let op: Indirect kunnen bepaalde koolhydraten (snelle suikers) het afvallen wel moeilijker maken, omdat het je eetlust kan stimuleren (en je dus meer calorieën gaat eten).

 

3. One size fits all

Hoe mooi zou het zijn als er één dieet of voedingspatroon zou bestaan dat voor iedereen werkt? Heel mooi, maar helaas niet mogelijk! Elke persoon is anders. Iedereen heeft een ander lichaamstype, een andere leefstijl een ander beweegpatroon. Je kan niet zomaar een voedingsschema van internet plukken en verwachten dat je daarmee gaat afvallen. Of het voedingspatroon van je slanke vriendin kopiëren.

 

Dat een bepaald eetpatroon of dieet voor de een werkt, hoeft niet te betekenen dat dit ook voor jou werkt. De hoeveelheid kcal die jij op een dag nodig hebt, is afhankelijk van verschillende factoren zoals je gewicht, lengte, geslacht, beweegpatroon, slaapritme, enz. Daarnaast hebben omgevingsfactoren zoals het soort werk, je gezin, je vrienden invloed op je voedingspatroon.

 

Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar een voedingspatroon dat voor jou werkt. De een functioneert prima op Intermittent Fasting, terwijl een ander het prettig vind om elke 2 uur iets kleins te eten. Er bestaat helaas geen perfect dieet dat voor iedereen werkt. Je zult zelf op zoek moeten gaan naar een eetpatroon dat voor jou werkt, waar jij je prettig bij voelt, welke je kan volhouden en resultaten oplevert voor de lange termijn!

 

4.De spaarstand

Je bent goed op weg, je hebt berekend wat jouw energiebehoefte is,  eet in een calorietekort van ongeveer 20% en verliest gewicht. Maar na een aantal maanden stagneert het. Het gewicht op de weegschaal blijft steken. Veel mensen denken dat dit komt door de zogenaamde ‘spaarstand’: Het idee dat je lichaam zuiniger omgaat met de calorieën die het binnenkrijgt op het moment dat je minder eet. Hierdoor zou het onmogelijk zijn om nog gewicht te verliezen.

 

De spaarstand is een fabel, maar er schuilt wel een kern van waarheid in. Let me explain:

 

Naarmate je meer gewicht verliest gaat je energieverbruik omlaag. Dit komt doordat je metabolisme is verlaagt (let op, niet vertraagt!). Gedurende de dag verbrandt je minder calorieën, omdat je onder andere minder lichaamsmassa mee hoeft te slepen (kost minder energie). Daarnaast verlies je tijdens het afvallen niet alleen vetmassa (passief weefsel) maar vaak ook spiermassa (actief weefsel) waardoor je minder kcal verbrandt in rust.

Naarmate je afvalt, is die 20% calorietekort geen 20% meer, maar misschien nog maar 5%. Daarom is het zo moeilijk om die laatste kilo’s kwijt te raken. Wat kun je hier tegen doen?

  1. Calorie-inname nog verder verlagen (nog minder eten)
  2. Je energieverbruik verhogen (meer bewegen, meer spiermassa opbouwen)
  3. Combinatie van 1&2

 

In sommige gevallen is het echter niet verantwoord om nog verder te zakken in calorie-inname en is het juist beter om tijdelijk de calorie-inname te verhogen of de verhouding in macronutriënten (voedingsstoffen) aan te passen. Nogmaals, afvallen is maatwerk!! Elk lichaam is anders en reageert anders op verschillende aanpakken.

 

5. Door gezond te eten val je af

Gezond eten en afvallen hoeven niet per se samen te gaan. Gezonde voeding zoals noten, avocado’s en ‘healthy’ bananenbrood zijn misschien wel gezond, maar als je hier te veel van eet, kunnen de calorieën hoog oplopen. Gezonde voeding wil zeggen dat de voeding een positieve bijdrage levert aan je gezondheid, omdat het voedingsstoffen bevat welke goed zijn voor je lichaam. Maar dat betekent niet dat je er onbeperkt van kan eten. Wanneer je meer kcal eet dan je nodig hebt, wordt het overschot aan kcal opgeslagen als vet, ook al zijn deze kcal afkomstig uit gezonde producten.

 

Afvallen niet altijd alleen een kwestie van gezond eten en meer bewegen. Als het zo eenvoudig was, zou iedereen in een sixpack rondlopen. Als voedingscoach en ervaringsdeskundige weet ik dat er veel meer bij komt kijken (hormonen, je slaapritme, je mentale toestand, enz.). Daarom is het zo ontzettend belangrijk om op zoek te gaan naar wat voor jou werkt!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.