Home » Blog » Zoete aardappel of gewone aardappel, wat is gezonder?

Zoete aardappel of gewone aardappel, wat is gezonder?

Gepubliceerd op 29 mei 2019 11:14

De zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, wordt door veel mensen gezien als een gezond alternatief voor de Hollandse aardappel. Maar hoe gezond is de zoete aardappel nu echt? En is deze gezonder dan een gewone aardappel?

 

Door de hele ‘koolhydraatarm-dieet-hype’ denken veel mensen dat aardappels ongezond zijn, want in aardappels zitten veel koolhydraten en van koolhydraten word je dik. Als je mij al langer volgt weet je dat ik niet zo van het koolhydraatarm dieet houd. In sommige gevallen kan een koolhydraatarm dieet aangeraden worden, maar voor een gemiddeld mens is het vermijden van koolhydraten helemaal niet nodig. Koolhydraten zijn namelijk een belangrijke brandstof voor het lichaam.

De zoete aardappel is eigenlijk geen aardappel, maar een groente. Er zijn verschillende soorten zoete aardappelen, maar de zoete aardappel met oranje vruchtvlees is de meest bekende. Als ik in dit artikel spreek over de zoete aardappel, bedoel ik de aardappel met het oranje vruchtvlees.

 

Verschil in voedingswaarden

Om de voedingswaarde van de zoete aardappel en de gewone aardappel te vergelijken, gebruik ik de NEVO-tabel, oftewel het Nederlandse Voedingsstoffenbestand. Deze wordt uitgegeven door het RIVM en het is een van de meest betrouwbare bronnen voor voedingsmiddelen. Hieronder zie je de voedingswaarde van de gewone aardappel en die van zoete aardappel per 100g rauw product.

 

Soort Energie (kcal) Koolhydraten (g) Suiker (g) Eiwit (g) Vet (g) Verz. vet (g) Vezels (g)
Gewone aardappel 88 19 1 2 0 0 2
Zoete aardappel 98 21 6 1 0 0 2

 

Zoals je ziet, bevat de zoete aardappel meer kcal, meer koolhydraten en meer suikers dan de gewone aardappel. De gewone aardappel bevat iets meer eiwit. De verschillen per 100 gram zijn echter minimaal.

 

Waarom kiezen dan toch veel mensen voor de zoete aardappel terwijl deze meer koolhydraten bevat dan een gewone aardappel? De zoete aardappel zou een lagere Glycemische Index (GI) hebben dan de normale aardappel. Dit betekent dat de koolhydraten uit de zoete aardappel langzamer wordt opgenomen in het lichaam. Het voordeel hiervan is onder andere, dat de bloedsuiker minder snel stijgt en je langer kan profiteren van de energie. Er is echter geen sluitend bewijs dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen. De GI van zoete aardappel is niet heel veel lager dan de gewone aardappel en daarbij is de GI ook nog eens afhankelijk van de bereidingswijze. 

 

Verschil in vitamines en mineralen

Wat betreft voedingswaarden zijn de verschillen tussen zoete aardappel en de gewone aardappel minimaal en zou je ze beiden prima kunnen eten. Laten we daarom eens kijken naar de verschillen in vitamines en mineralen per 100 gram rauw product.

 

Soort Vitamine B1 (mg) Vitamine B2 (mg) Vitamine B6 (mg) Vitamine C (mg) Calcium (mg) Magnesium (mg) Betacaroteen (mg)
Gewone aardappel 0,12 0,04 0,3 14 6 22 5
Zoete aardappel 0,17 0 0,09 23 24 18 8611

 

Wat meteen opvalt, is dat de zoete aardappel veruit de meeste Betacaroteen bevat. Betacaroteen zit met name in oranjekleurige producten zoals wortel, paprika en dus ook de zoete aardappel met oranje vruchtvlees. Betacaroteen wordt ook wel Provitamine A genoemd. Betacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Daarnaast bevat zoete aardappel meer calcium en vitamine C, maar scoort de gewone aardappel weer hoger op magnesium en vitamine B6. 

 

Is zoete aardappel gezonder?

De zoete aardappel verschilt weinig van de gewone aardappel. Het grootste verschil is dat de zoete aardappel meer betacaroteen bevat dan de gewone aardappel. De normale aardappel daarentegen bevat de minste calorieën en koolhydraten. Naar mijn mening passen beide ‘aardappels’ prima in een gezond eetpatroon. De een heeft meer van dit, de ander heeft meer van dat. Wissel daarom lekker af als je beide aardappels lekker vindt.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.