Home » Blog » Brinta of havermout, wat is gezonder?

Brinta of havermout, wat is gezonder?

Gepubliceerd op 8 mei 2019 13:52

Sommige mensen gruwelen bij het idee dat ze pap moeten eten. Ik kan me herinneren dat ik vroeger soms een bord Brinta pap kreeg met een beetje suiker (I know, niet goed!). Ik vond het super lekker!! Een paar jaar terug werd havermout opeens helemaal hip. Ik eet het regelmatig: het is lekker, voedzaam en je kunt er onwijs veel mee variëren.

 

Gisteren plaatste ik een poll op Instagram en Facebook met de vraag wat gezonder is: Havermout of Brinta. 22.2% denkt dat Brinta gezonder is, 55.6% is van mening dat havermout gezonder is en 22.2% denkt dat de graanproducten even ´gezond´ zijn. 

 

Maar wat is nu beter: havermout of Brinta?

Verschil tussen Brinta en havermout

Brinta is eigenlijk gewoon een merknaam (Breakfast Instant Tarwe), waaronder verschillende ontbijtproducten vallen. In deze blog focus ik op de klassieke variant van Brinta die gemaakt is van volkoren tarwemeel. Havermout is niet gemaakt van tarwe maar, je raad het al, van volkoren haver(vlokken).

 

Tarwe en haver zijn beide gezonde graansoorten met unieke kenmerken:

  • Tarwe is de meest verbouwde graansoort ter wereld. De tarwekorrels groeien in aren. Er zijn verschillende soorten tarwe, namelijk emmer, spelt, harde durum-tarwe en zachte broodtarwe. Tarwe, met name volkoren tarwe, is een belangrijke bron van vezels, vitamines en mineralen. Daarnaast bevat tarwe veel eiwitten. In tarwe zitten gluten. Het heeft het hoogste glutengehalte van alle graansoorten. Mensen met een coeliakie (glutenintolerantie) of een tarweallergie, kunnen tarwe niet verdragen.

  • Haver bevat net zoals tarwe veel voedingsvezels in de vorm van bètaglucanen. Deze zijn in staat het LDL-cholesterol (‘slechte cholesterol’) in het bloed te verlagen. Daarnaast is haver net zoals tarwe rijk aan eiwitten, vitamines en mineralen. Haver is in principe glutenvrij, alleen wordt het geproduceerd in fabrieken waar gewerkt wordt met gluten. Haver kan daarom sporen van gluten bevatten, maar je kunt ook glutenvrije havermout krijgen (moet wel specifiek op de verpakking staan)

Verschil in voedingswaarden

Het verschil tussen Brinta en havermout is dus de gebruikte granen. Wanneer we de voedingswaarden van Brinta en havermout bekijken, vallen nog een aantal verschillen op. Ik heb de Brinta volkoren graanontbijt vergeleken met de havermout van Crownfield (Lidl):

Beide producten zijn koolhydraatrijke producten. Echter, Brinta bevat meer koolhydraten (en suikers!) dan havermout. Zoals een aantal van jullie terecht opmerkten in de ´comments´ van facebook en instagram, zijn de voedingswaarden van havermout afhankelijk van het merk dat je kiest. Mijn voorkeur gaat uit naar de meest basic havermout variant (de goedkoopste vaak) omdat deze minder toegevoegde suikers bevat dan bijvoorbeeld Quaker.

Daarnaast valt op dat havermout meer vet bevat dan Brinta. (7% vs. 1,9%). Tenslotte bevat Brinta iets meer eiwitten dan havermout.

Op basis van deze getallen is het lastig een winnaar aan te wijzen. Qua suikergehalte zou ik eerder kiezen voor havermout. Maar als je kijkt naar het aantal calorieën en hoeveelheid eiwitten, scoort brinta weer beter.

Brinta bevat meer gluten dan havermout. Dit hoeft niet erg te zijn, maar als je intolerant bent voor gluten is dat natuurlijk een belangrijke reden om Brinta te laten staan.

 

Conclusie: Het maakt eigenlijk niet uit of je voor Brinta of havermout kiest, beide hebben hun unieke eigenschappen. Mocht je beide producten lekker vinden, kun je hier lekker mee variëren. Mocht je wel een voorkeur hebben, of een gluten intolerantie hebben dan is de keuze makkelijk gemaakt. Let op dat je kiest voor de basic varianten van zowel Brinta als havermout, zonder toegevoegde suikers en poespas. Het ene merk is het andere niet, dus bekijk altijd even de ingrediëntenlijst en voedingswaarden. 

 


Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Brinta
Havermout
Beide
Geen van beide
Aantal stemmen:
13 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Frenk
4 maanden geleden

Complimenten voor je nuttige content. Need and nice to know.

Lieke
4 maanden geleden

Thanks Frenk! Leuk om te horen :-)