Home » Blog » 5 Tips om Pasen gezond door te komen

5 Tips om Pasen gezond door te komen

Gepubliceerd op 18 april 2019 10:22

pasen

HELP!!! Het paasweekend staat voor de deur. Samen met familie uitgebreid ontbijten, lunchen, brunchen en eitjes zoeken. Heel gezellig, maar ook heel lastig wanneer je wilt afvallen. Net zoals met andere feestdagen staat ook met Pasen eten centraal. Het kan een hele opgave zijn om weerstand te bieden aan al die chocolade-eitjes, paasstol en luxe broodjes. Hoe zorg je er nu voor dat je niet gaat overeten en tegelijkertijd kunt genieten van het paasweekend? In deze blog deel ik 5 tips met jou.

Als je wilt afvallen kan Pasen een hele uitdaging zijn. Je wilt niet ongezellig zijn en het liefst lekker mee-eten met de rest van de familie. Maar aan de andere kant wil je ook graag afvallen en letten op wat je eet. Gelukkig is beide mogelijk!

Wanneer je net begint met gezond eten en afslanken helpt het enorm om van te voren keuzes te maken. Bedenk dat jij de keuze hebt of je jezelf helemaal laat gaan tijdens Pasen of let op wat je eet. Zorg er voor dat je die keuze van te voren al hebt gemaakt, zodat je achteraf geen spijt krijgt van wat je hebt gegeten. Maak een 'gameplan'. Deze tips helpen je hierbij:

 

  1. Eet met mate
    Het is helemaal niet erg om af en toe een chocolade paaseitje te eten. Het wordt pas een probleem als je in één keer een hele zak opeet. Bedenk dat 1 eitje tussen 40-50 kcal bevat en 5g suiker (1,5 suikerklontje). Spreek met jezelf af hoeveel chocolade eitjes je wilt eten dit paasweekend en geniet er dan ook van! Dit geldt ook voor alle andere lekkere dingen die op tafel verschijnen. 

  2. Eet wat je echt lekker vindt
    Ga niet alles eten om maar te eten, maar maak keuzes. Bepaal waar je echt zin in hebt en wat je echt lekker vindt. Misschien kun je zo al een paar snoepmomentjes overslaan. Kies bewust voor wat je wilt eten. Vind je net als ik alles lekker? Dan helpt het om van alles een klein beetje te pakken. Zo kun je toch van alles genieten zonder dat je te veel eet.

  3. Eet een ei
    Bij Pasen horen eieren. Eieren - en dan bedoel ik niet de chocolade variant - bevatten veel gezonde voedingsstoffen (vitamines en mineralen). Het hoge eiwitgehalte in ei zorgt er voor dat je langdurig verzadigd gevoel krijgt en minder de neiging hebt om te snaaien. Kies daarnaast ook voor andere voedzame dingen (fruit, groente, volkoren producten) Je eet dan wellicht meer dan normaal, maar wat je eet is wel voedzaam voor je lijf.

  4. Kom in beweging
    Ga lekker sporten, maak een paaswandeling, ga een stukje hardlopen. Het maakt niet uit wat je doet, maar beweeg. Zeker als het zonnetje schijnt is het hartstikke leuk om met het hele gezin een wandeling te maken. (en ga natuurlijk paaseitjes zoeken samen met je (klein)kinderen, neefjes of nichtjes).

  5. Geniet
    Al deze tips zijn natuurlijk hartstikke bruikbaar, maar mijn laatste tip is misschien wel de belangrijkste tip. Geniet van het paasweekend, geniet van het samenzijn en geniet van de lekkere hapjes. Twee dagen zondigen is echt geen ramp als je de draad daarna gewoon weer oppakt. Genieten hoort namelijk ook bij een gezonde leefstijl

Overige tips:
- Kies voor volkoren broodjes en crackers in plaats van luxebroodjes.
- Maak lekkere en voedzame hapjes met groente en fruit (bijvoorbeeld salades).
- Laat calorierijke drankjes zoals alcohol, vruchtensappen en frisdranken staan en drink voldoende water.
- Maak het ontbijt of de lunch speciaal met bijvoorbeeld ­havermoutpannenkoeken of een wrap, hartige muffins.
-
Serveer naast de chocolade-eitjes ook gezonde hapjes, bijvoorbeeld snackgroente met humus dip
- Eet langzaam en kauw goed. Dan wordt genieten makkelijker en zit je sneller vol.

Fijne Pasen!

 

Let jij met Pasen op wat je eet? Wat is jouw gameplan?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.