Home » Blog » Hoe ik op gewicht blijf en toch alles eet!?

Hoe ik op gewicht blijf en toch alles eet!?

Gepubliceerd op 7 februari 2019 14:04

Als je mij al een tijdje volgt en mijn blogs leest, weet je inmiddels dat ik anti diëten ben. Echter, Ik heb zelf heel wat jaren gedieët. Ik heb gegeten volgens schema’s en regeltjes, periodes gehad waarin ik streng deed lijnen of probeerde heel ‘clean’ te eten. Ik hield dit natuurlijk nooit lang vol en het enige wat het mij opleverde was frustratie, een ongezonde relatie met eten en eetbuien. Nu eet ik alles wat ik wil, maar blijf ik toch op gewicht. Hoe ik dat doe lees je in deze blog. 

Mijn ontdekkingsreis

Ik heb inmiddels een voedingspatroon gevonden die voor mij goed werkt. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het was een proces van heel veel vallen en weer op staan. Ik heb veel gelezen over voeding en wist daardoor heel goed wat gezond en minder gezond was, maar de uitvoering bleef lastig. Daarom ben ik mij gaan verdiepen in de psychologie van het eten.

Door niet meer de focus te leggen op voeding en afvallen, maar te kijken naar het mentale/psychische aspect, ging ik mijn probleem met voeding steeds meer begrijpen. Door bewust te worden van mijn belemmerende overtuigingen en mijn gedachtes en gevoelens omtrent voeding en afvallen, werd dat interne gevecht steeds minder.

 

Dit is een proces van jaren geweest en nog steeds blijft het een aandachtspuntje voor mij. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat mijn relatie met eten verbeterd is.

 

Mijn manier

Ik heb mijn manier gevonden, mijn eigen eet- en leefpatroon gecreëerd. Deze is zeker niet perfect, maar het werk op dit moment prima voor mij. Tot een paar maanden geleden hield ik dagelijks mijn voeding bij in een app (myfitnesspal). Hierin hield ik mijn kcal bij en kon ik inzien of ik de juiste voedingsstoffen binnenkreeg. Dit heeft mij heel erg geholpen om een eigen voedingspatroon te creëren en bewust te worden van wat ik allemaal op een dag at.

 

Het tracken van je voeding kan heel zinvol zijn, zeker wanneer je een bepaald doel hebt of wanneer je nog weinig inzicht hebt in je eigen voedingspatroon. Maar het is ook belangrijk dat je dat obsessieve met voeding kan loslaten en dat je leert vertrouwen op de signalen die je lichaam geeft. Sinds ik gestopt bent met het tracken van mijn voeding, eet ik veel meer op gevoel. In het begin vond ik het super spannend om de controle los te laten, maar toen ik merkte dat mijn gewicht stabiel bleef kreeg ik steeds meer vertrouwen in mijn eigen lichaam!

 

Ik eet alles wat ik wil, terwijl mijn gewicht stabiel blijft. Dit betekent niet dat ik daardoor onbeperkt fastfood eet. Ik wil mijn lichaam namelijk goed voeden in plaats van louter vullen. ‘Alles eten waar ik zin in heb’ betekent voor mij dat ik bij alles wat ik eet de afweging maak: wil ik dit eten? Word ik hier blij van? Voel ik mij hier goed bij? Kan ik er ook echt van genieten als ik dit eet?

 

De ene keer eet ik een hele rol koekjes (ja echt!) omdat ik het wil, er zin in heb en weet dat ik mij niet schuldig zal voelen. De andere keer zeg ik nee tegen koekjes, omdat ik het eigenlijk niet wil eten en weet dat ik er achteraf spijt van ga krijgen.

 

Ik eet volgens de 70/30 regel. 70% van mijn voeding is voedzaam (groente, fruit, volkoren producten, noten, enz) en 30% van mijn voeding is minder/niet voedzaam (oreo’s, friet, gebak, enz.). Over hetgeen wat ik die 30% eet, voel ik mij niet schuldig. Ik geniet er ontzettend van!

 

Ik ben dus niet op dieet, ik wil nooit meer op dieet en ik hoef ook nooit meer op dieet.

 

Is mijn gevecht met voeding dan helemaal weg?

Mensen denken al snel dat ik als voedingscoach perfect eet, dat het bij mij allemaal vanzelf gaat en dat ik nooit eens moeilijke momenten heb. Dat is zeker niet het geval. Ik ben van heel ver gekomen en dat het nu zo goed gaat is puur omdat ik inzicht heb gekregen in mijn saboterende gedachtes, gevoelens, gewoontes en valkuilen ten aanzien van eten.

 

Deze saboterende gedachtes en negatieve gevoelens zijn tot op de dag van vandaag actief in mijn hoofd. Ook ik denk na een drukke dag ‘ik heb die koekjes wel verdient’. Ik denk ook wel eens als ik in de spiegel kijk dat ik er niet goed genoeg uit zie en dat ik minder moet gaan eten. Maar ik heb geleerd om deze signalen te herkennen en het niet mijn eetgedrag te laten beïnvloeden. Ik blijf bewuste keuzes maken en mezelf afvragen of ik iets wil eten omdat ik er zin in heb, of iets wil eten omdat ik een bepaald gevoel of bepaalde gedachten wil verdringen (voeden in plaats van vullen).

 

Soms mis ik een signaal en val ik terug in een oud patroon of gewoonte. Dat is voor mij een teken dat het minder goed met mij gaat en beter voor mezelf moet zorgen. Maar dit gebeurd steeds minder vaak en ik blijf er dan ook minder lang in hangen als voorheen. Bij elke terugval leer ik weer bij en verklein ik de kans dat het weer gebeurd. En zo blijf ik ook steeds mijn relatie met voeding verbeteren.

 

De innerlijke strijd, dat gevecht is grotendeels verdwenen omdat ik zelf niet meer het gevecht aan ga. Je wint het gevecht namelijk niet door harder te vechten. Ik verbied mezelf helemaal niets, ik mag alles eten dus een gevecht is niet meer nodig.

 

Dit werkt voor mij

Er zijn een aantal tips die ik graag met jou wil delen. Tips die voor mij ontzettend goed werken:

  1. Stop met diëten. Met diëten bedoel ik eten volgens bepaalde regels, waarbij je voeding labelt als ‘goed’ en ‘slecht’, waarbij je jezelf restricties oplegt en jezelf bepaalde voeding verbied. Hoe meer je jezelf dingen verbied, hoe meer je er naar gaat verlangen en hoe groter dat gevecht in je hoofd wordt.
  2. Leer bewuste voedingskeuzes maken. Kies bewust voor het eten en drinken dat je in je mond stopt. Vraag je bij alles af: "wil ik dit ook echt eten? Gaat dit mij helpen om mijn doel te bereiken? Word ik hier gelukkig van? Of ga ik mij er achteraf schuldig over voelen?
  3. Luister naar je lichaam: Eet op de momenten dat je lichaam er om vraagt, maar maak wel onderscheid tussen fysieke honger en mentale honger.
  4. Ga sporten: Met sporten alleen zal je niet afvallen, daar is meer voor nodig. Het kan je wel motiveren om goed te eten. Met sporten maak je gelukshormomen aan, het maakt je blij. Bovendien geeft het energie en je voelt je fit. Je bent gezond bezig en dat motiveert om gezond te eten!

 

 

Side note: Dit is wat voor mij super goed werkt! Maar dat betekent niet dat dit ook voor jou een uitkomst is. Jouw voedingspatroon en leefstijl is net zo uniek als jij bent. Mijn missie met Lieke Coaching is om mensen te helpen het gevecht met voeding, het gevecht met jezelf los te laten en een manier van eten en leven te vinden die voor jou werkt! Is mijn verhaal herkenbaar voor jou en wil je graag het gevecht loslaten? dan help ik je graag door middel van een 1-op-1 voedingstraject.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.