#1 Van motivatie naar blijvend resultaat: Waarom motivatie niet voldoende is!

Gepubliceerd op 13 december 2018 09:32

Het is alweer december, wat vliegt de tijd! (of heb ik dat alleen maar?). Dit betekent dat het einde van 2018 in zicht is en dat iedereen zich langzaam voorbereidt op het nieuwe jaar. Een nieuw jaar met nieuwe kansen, mogelijkheden, uitdagingen en goede voornemens. Dat laatste is altijd een ‘dingetje’. Vrijwel iedereen begint het jaar met goede voornemens: gezond eten, meer sporten, stoppen met roken. Een gezond en gelukkig leven staat natuurlijk op nummer 1! Het mooie van nieuwe voornemens en doelen is dat je gemotiveerd aan het nieuwe jaar begint. Waardoor komt het dan dat de meeste voornemens verwateren en dat er uiteindelijk weinig terecht komt van die mooie nieuwe doelen?

Om maar met de deur in huis te vallen: met enkel motivatie ga je waarschijnlijk niet veel bereiken!! Het is een mooie eerste stap, maar het punt met motivatie is dat het een tijdelijk iets is. Motivatie komt en gaat. Je kunt gewoon niet altijd 100% gemotiveerd zijn. Wil je daadwerkelijk resultaten behalen, dan is consistentie en geduld ontzettend belangrijk. Motivatie heeft helaas weinig geduld en is totaal niet consistent. Soms ben je nog zo gemotiveerd, maar lukt het je niet om daadwerkelijk stappen te zetten. In deze blog leg ik je uit waardoor dit komt. 

 

Het begint met motivatie

Je bent niet tevreden met je huidige situatie en wilt graag afvallen, fitter worden en gezonder leven. Motivatie is hetgeen dat jou aanspoort iets te gaan doen. Je kunt daarbij twee soorten motivaties onderscheiden:

  1. Extrinsieke motivatie = Motivatie die ontstaat vanuit een externe bron, bijvoorbeeld wanneer iemand uit je omgeving een opmerking maakt over je gewicht. Maar ook wanneer je bijvoorbeeld een vakantie in het vooruitzicht hebt en een paar kilo kwijt wilt.
  2. Intrinsieke motivatie = Motivatie die ontstaat vanuit jezelf. Je wilt zelf graag meer gaan sporten omdat je het leuk vindt en het fijn vindt om jezelf uit te dagen. 


Extrinsieke motivatie is vaak tijdelijk terwijl intrinsieke motivatie duurzamer is. Het is dus belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent om je doelen te bereiken. Daarbij is de WAAROM-vraag ontzettend belangrijk! WAAROM wil jij graag die X aantal kilo’s kwijt, WAAROM wil jij weer fitter worden? WAAROM wil jij gezonder gaan leven? Wat levert jou dit op?

 

Je bent het bijvoorbeeld zat dat je niet meer trap op kunt lopen zonder buiten adem te raken. Of je voelt je ontzettend onzeker over jezelf en wilt je graag weer zekerder voelen. Of je vindt het vervelend dat je niet met je kleinkinderen kunt spelen en achter ze aan kunt rennen. Die paar kilo minder en een betere conditie gaat ervoor zorgen dat dit wel weer kan.

 

Waarom je wel wil, maar niets doet!

Motivatie helpt je de eerste paar dagen - en als je geluk hebt de eerste paar weken - op weg. Maar zoals ik als zei, ga je met motivatie alleen geen resultaten behalen. Ken je dat gevoel dat je heel graag iets wilt, dat je voor je gevoel echt gemotiveerd bent, maar dat het je niet lukt om actie te ondernemen? Dat komt doordat er een gat is tussen de intentie om iets te doen (motivatie) en het daadwerkelijk doen (actie).

 

Geloof me, je bent zeker niet de enige die moeite heeft om motivatie om te zetten in actie. Uit onderzoek blijkt dat er een aantal oorzaken zijn waarom je wel wil, maar niets doet:

 

  1. Je bent wel gemotiveerd, maar je hebt te weinig vertrouwen in je eigen kunnen. Er is een stemmetje in je hoofd dat fluistert ‘ik wil afvallen maar heb al zoveel geprobeerd en het ging elke keer mis’. Gezonder leven, afvallen, fitter worden, enz., vindt voor het grootste gedeelte plaats in je hoofd. Hoe jij over jezelf denkt, hoe jij over je eigen vaardigheden, kwaliteiten en mogelijkheden denkt, is bepalend voor het bereiken van je doel. Hoe meer jij in jezelf gelooft, hoe groter de kans op slagen.

  2. Je bent wel gemotiveerd, maar je hebt een onrealistisch doel gesteld. Doelen moeten concreet en haalbaar zijn. Op het moment dat je doel te groot is en te ver in de toekomst ligt, is de kans dat je het doel daadwerkelijk haalt erg klein. Een andere valkuil is dat je teveel in één keer wilt bereiken. Je wilt meer sporten én gezonder eten én vaker wandelen én meer tijd maken voor vrienden en familie én promotie maken op het werk. Je wilt te veel dingen tegelijkertijd, waardoor je uiteindelijk helemaal niets doet en voor elkaar krijgt.

  3. Je bent wel gemotiveerd, maar je omgeving werkt niet mee. Ik schreef er al eens een blog over. Als je directe omgeving er niet op ingericht is om je doelen te verwezenlijken, dat wordt het erg moeilijk.

  4. je bent wel gemotiveerd, maar je hebt geen duidelijk plan. Voordat je daadwerkelijk actie kunt ondernemen is het belangrijk om voor ogen te hebben waar je naartoe wilt, waarom je dit wilt en wat je gaat doen om daar te komen. Stel je wilt afvallen en fitter worden. Een doel kan dan zijn om 3x per week te gaan sporten. Maak dit dan concreet door met jezelf af te spreken om op maandagavond, woensdagavond en zaterdagochtend te sporten.

 

Van motivatie naar actie

Het hebben van een plan is belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat je niet elke dag hoeft na te denken of je wel/niet gaat sporten of je wel/niet zelf een gezonde maaltijd gaat maken. Keuzes maken is vermoeiend, zeker als je al een hele werkdag erop hebt zitten. Bij vermoeidheid vallen we graag terug in oude gewoontes en gaan we voor de makkelijkste optie die op dat moment voldoening brengt (lees: makkelijke maaltijd en neerploffen op de bank).

 

Je bent gemotiveerd, je hebt concrete en haalbare doelen gesteld en een plan gemaakt. Nu is het tijd om in actie te komen en je plan tot uitvoering te brengen. Maar om blijvende veranderingen in je leefstijl aan te brengen is meer nodig!!

 

Hoe zorg je ervoor dat je gezond blijft eten en blijft sporten zelfs wanneer je minder gemotiveerd bent? en hoe zorg je ervoor dat jij je aan je plan blijft houden? Dat lees je volgende keer in deel II van motivatie naar blijvend resultaat.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.