Hoe overleef je de feestdagen!?

Gepubliceerd op 22 november 2018 11:35

 

Het is bijna december en dat betekent dat de feestdagen voor de deur staan. Voor mensen die net begonnen zijn met een gezondere levensstijl kan alleen al het idee aan al die diners en borrels al stress opleveren. Bang om aan te komen, maar vooral bang om de controle te verliezen. Ik snap je volkomen! Als voedingscoach kan ik je natuurlijk allemaal tips geven over hoe je de feestdagen toch een beetje gezond door kan komen. Maar om heel eerlijk te zijn past dat totaal niet bij mijn visie op gezond leven. Hoe ik er wél over denk, lees je in deze blog.

Gezonde levensstijl en feestdagen

Het klinkt misschien heel cliché, maar je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst. Je kunt jezelf wel helemaal gek maken met de gedachte dat je tijdens de feestdagen alles kan verpesten. Ik snap het wel hoor, want de meeste mensen associëren de feestdagen met eten, of beter gezegd met veel eten. Maar het gaat niet om die ene week waarin je wellicht meer eet dan normaal, het gaat uiteindelijk om wat je gedurende het hele jaar eet.

 

Een gezonde levensstijl betekent niet dat je alleen maar gezond moet eten en veel moet bewegen. Een gezonde levensstijl houdt naar mijn mening in dat je een gezonde balans hebt tussen gezonde en minder gezonde keuzes. Door jezelf af en toe iets lekkers te gunnen, door even te ‘gezondigen’, zorg je er juist voor dat je een goed voedingspatroon je hele leven kan volhouden.

 

Feestdagen zijn er om samen te genieten, tijd te nemen voor elkaar en te genieten van de heerlijke kerstdiners en hapjes. Wil je dat verpesten door alleen maar te lopen stressen over wat je wel en niet mag eten, wat wel of niet gezond is, over die enkele kilo die je misschien aankomt? Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar daar heb ik dus echt geen zin in!

 

Hoe pak ik het aan?

Betekent dit dan dat je helemaal los kan gaan? Natuurlijk, als jij dat wilt en vrede hebt met de consequenties. Maar ik wil je toch nog een paar tips meegeven die ik zelf toepas:

 

Tip 1: Eet bewust!

Geniet van het eten en kies de dingen uit die je echt lekker vindt. Eet niet om het eten en omdat het voor je neus staat. Soms hebben mensen de neiging om helemaal los te gaan, want ‘nu mag het’.  Eten zonder echt bewust te proeven en te genieten, dat is toch zonde? Ondanks dat ik mezelf niks verbied tijdens de feestdagen, blijf ik wel bewuste keuzes maken. Ik kies bewust voor de dingen die ik lekker vind en daar geniet ik dan onwijs van!

 

Tip 2: Voel je niet schuldig!

Voel je niet schuldig als je tijdens de feestdagen meer eet dan normaal. Als je tip 1 hebt toegepast is er ook niets om je schuldig over te voelen, want je hebt er bewust voor gekozen. Onthoud dus dat jij zelf de keuze maakt, en neem daar ook de verantwoordelijkheid voor. Kies je er voor om helemaal los te gaan? Prima! Kies je er voor om bewuste keuzes te maken? Prima! Maar voel je nooit schuldig achteraf. Bovendien zijn de eventuele kerstkilo’s er weer heel snel af als je na de feestdagen je gewone ritme oppakt.

 

Tip 3: Beweeg!

Ik vind het altijd fijn om tijdens de feestdagen gewoon te blijven sporten en te bewegen. Ga lekker even een frisse neus halen na het kerstdiner. Maak bijvoorbeeld een fijne kerstwandeling met je familie. Je voelt je daarna weer een stuk fitter.

 

Conclusie:

Eet tijdens de feestdagen gewoon lekker waar je zin in hebt, maar wel bewust! Accepteer dat je een klein beetje aankomt, want dat is er toch zo weer af. En last but not least, geniet!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.