Het leed dat eetbuien heet - #3 Eetbuien overwinnen, zo doe je dat!

Gepubliceerd op 18 oktober 2018 11:26

Eetbuien, ik haatte ze en hield van ze. De frustratie van het niet kunnen stoppen, de grote schaamte en walging gingen hand in hand met de verdoving en rust die eetbuien met zich mee brengen. Mixed feelings: ik wilde er ontzettend graag vanaf, maar tegelijkertijd kon ik ze niet loslaten. Stoppen lukte me niet. Totdat ik doorkreeg dat ik zelf een keuze had. Dat machteloze gevoel dat ik al die jaren had gehad ebde langzaam weg. Ik had de macht weer in handen, ik was weer de baas over mijn eigen eetgedrag.

Vorige week kon je in mijn blog lezen wat de échte oorzaak is van eetbuien. Er wordt altijd gedacht dat emoties eetbuien uitlokken. Dat eten een manier is om met je emoties om te gaan. En op zekere hoogte klopt dat ook. Emoties hebben indirect invloed op je eetgedrag. Maar uiteindelijk ga je eten vanwege de eetdrang. Vanwege dat vervelend, sterk en onrustig gevoel dat jou ertoe aanzet om te gaan eten.

 

Deze eetdrang wordt veroorzaakt door jouw reptielenbrein. Dit deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor overleving, plezier en gewoonten, geeft een impuls af om grote hoeveelheden te eten. Dit komt door twee simpele factoren: overlevingsinstinct (streng lijnen en diëten) en gewoonten. Maar ik heb goed nieuws. Naast dit reptielenbrein die automatisch impulsen afgeeft, heb je ook nog een ‘hoger’ brein dat jou in staat stelt om keuzes te maken.

 

In deze blog geef ik jou een aantal tips om grip te krijgen op je eetbuien.

 

Je hebt altijd een keuze

Allereerst is het belangrijk dat je het verschil herkent tussen je reptielenbrein en je hogere brein. De eetdrang die je ervaart voorafgaand aan een eetbui, is afkomstig uit je reptielenbrein. Het is een automatische impuls die wordt afgegeven omdat er een connectie is ontstaan tussen bepaalde omstandigheden/emoties en eten. Het mooie is, dat jij daar vanuit je hogere brein, invloed op kunt uitoefenen. Door keer op keer weerstand te bieden aan de eetdrang, maken je hersenen nieuwe associaties en doven de oude langzaam uit.

 

Jij kunt altijd een keuze maken als de eetdrang zich voordoet. Ga je eraan toe geven? Ga je voor die tijdelijke rust en verdoving om je daarna weer verdrietig en schuldig te voelen? Of kies je ervoor om de eetdrang voorbij te laten gaan? Het levert je immers niets op. Jij bent niet machteloos, maar hebt juist de macht om de eetbui tegen te gaan.

 

Wat mij heeft geholpen bij het overwinnen van de eetbuien is elke keer een bewuste keuze te maken om ofwel toe te geven aan de eetdrang, ofwel de eetdrang te negeren. Elke keer als ik een eetbui voelde aankomen stelde ik mezelf de volgende vraag:

 

Ga ik achteraf spijt krijgen van de eetbui?

 

In het begin maakte ik nog wel eens bewust de keuze om de eetbui toe te staan. Ik sprak wel met mezelf af dat ik er dan achteraf geen spijt van mocht hebben. Ik had er namelijk zelf voor gekozen. Dit werkte heel goed. Mijn eetbuien werden steeds minder omdat het antwoord op bovenstaande vraag meestal ‘ja’ was. Als ik van tevoren wist dat ik er spijt van zou krijgen, dan koos ik er ook echt voor om de eetdrang te negeren. Ik voelde me niet meer machteloos, maar had eindelijk na heel wat jaren het gevoel dat ik grip op de situatie had. Gevolg: de eetdrang werd steeds minder, ik doorbrak de gewoonte en uiteindelijk verdween de eetdrang.

 

Klinkt heel simpel……en dat is het ook!

 

Tips om de eetbuidrang te weerstaan

Het is van essentieel belang om bewust te worden van het feit dat jij de regie in handen hebt. De valkuil is dat jij je identificeert met je eetbuien en denkt dat je geen keus hebt, dat je moet toegeven aan de eetdrang. Door te beseffen dat de eetdrang slechts een impuls is van je reptielenbrein, ontstaat er ruimte. Ruimte om objectief en rationeel naar jezelf te kijken en eigen keuzes te maken.

 

Ik heb al eens een blog geschreven waarin ik je een aantal praktische tips gaf voor moeilijke momenten. Een stappenplan dat je erbij kunt nemen wanneer je ongewenste drang hebt naar eten. Onderstaande vier tips zijn echter essentieel om voor eens en altijd ‘korte metten’ te maken met eetbuien!

 

Tip 1: Eet genoeg, gezond en regelmatig

Ken je Einstein? Deze geniale man zei ooit het volgende: We can not solve our problems with the same thinking we used when we created them. Oftewel: ‘Als je blijft doen wat je deed blijf je krijgen wat je kreeg.’

 

Als het goed is weet je inmiddels dat eetbuien ontstaan door te weinig eten en door jezelf bepaald voedsel te verbieden. Om van eetbuien af te komen is het noodzakelijk dat je voldoende eet. Jezelf dingen verbieden of streng lijnen zet je hersenen en lichaam in een overlevingsmodus. Hierdoor wordt de drang naar eten en vooral de drang naar véél eten alleen maar groter. Je houd hiermee de vicieuze cirkel van eetbuien in stand.

De allereerste stap om de cirkel te doorbreken, is door voldoende te eten. Dus stop met lijnen, want dat is waarschijnlijk de reden waarom je eetbuien hebt gekregen. Stop ook met het compenseren van eetbuien.  

 

Tip 2: Uit je hoofd, in je lijf

De snelste en meest effectieve manier om weerstand te bieden aan de eetdrang, is NIET door het mentale gevecht aan te gaan. Ga niet met jezelf in discussie over wel/niet die rol koekjes, die zak chips enz. op te eten. Daarmee ga je te veel focussen op de eetdrang en geef je het reptielenbrein te veel aandacht. Bovendien win je die strijd vaker niet dan wel. Het is namelijk niet een kwestie van wilskracht. Wilskracht is namelijk uitputbaar. Eetbuien krijg je vaak op momenten dat je vermoeid bent en niet lekker in je vel zit. Om dan nog vanuit wilskracht weerstand te bieden tegen de eetdrang is erg moeilijk.

 

Wat dan wel? Verander je fysieke toestand op het moment dat je een eetbui voelt aankomen. Je mentale en fysieke toestand zijn namelijk aan elkaar gekoppeld. Je hebt misschien wel eens gehoord van fake it till you make it? Door te doen alsof je zelfverzekerd bent, door rechtop te staan, je schouders naar achteren te trekken en je hoofd op te tillen ontstaat er al een positieve verandering in je mentale toestand.

Dit trucje kun je ook inzetten in de strijd tegen eetbuien. Dus wanneer jij een eetbui voelt aankomen, verander dan je lichamelijke toestand. Zit jij op dat moment op de bank tv te kijken? Kom dan van die bank af en ga iets fysieks doen. Dat kan vanalles zijn: neem bijvoorbeeld een douche, ga sporten, ga een ommetje maken of doe een kleine workout in je woonkamer.

 

Een andere simpele tip is om de sensatie in je mond te veranderen door bijvoorbeeld je tanden te poetsen. Wederom een lichamelijke verandering die invloed heeft op je mentale toestand. Bovendien smaakt die chocolade echt een stuk minder lekker nadat jij je tanden hebt gepoetst.

Tip 3: Stel de eetbui 10 minuten uit

Van uitstel komt afstel! Als je merkt dat er een eetbui aan zit te komen, wacht dan eerst 10 minuten. De eetdrang is vaak maar tijdelijk en gaat relatief snel weg. Grijp dus niet meteen naar eten. Heb je na die 10 minuten nog steeds de drang om te gaan overeten, maak dan een bewuste keuze.

 

Onthoud dat het gevoel dat je na een eetbui hebt, vele male erger is dan de eetdrang zelf. Door toe te geven aan de eetbui zadel jij jezelf met grotere problemen op. Schaamte, vol gevoel, buikpijn, moe, gevoel dat je hebt gefaald, je voelt je dik……enz.

 

Is de tijdelijke verdoving en rust wat de eetbui jou biedt het waard om je achteraf zo te voelen?

 

Is het antwoord NEE: maak dan de bewuste keuze om het niet te doen. Is het antwoord op die vraag JA: maak dan de bewuste keuze om het wel te doen onder de voorwaarde dat jij je daarna niet schuldig gaat voelen (je kiest er namelijk zelf voor).  

 

Tip 4: Ieder moment is een nieuwe kans

We zijn allemaal mensen. Soms lukt het gewoon niet om de verleiding te weerstaan en denk je fuck it, ik heb verdomme gewoon zin om te eten. Je kunt niet verwachten dat het in één keer goed gaat. Blijf er niet al te lang bij stil staan als het in het begin misgaat. Wat gebeurd is, is gebeurd.

 

Ieder moment is weer een nieuwe kans. In het begin kan het misschien heel ongemakkelijk aanvoelen om geen gehoor te geven aan de eetdrang. Een veranderingsproces gaat altijd met vallen en opstaan. Heb geduld en blijf oefenen met het weerstaan van de eetdrang…….en herhaal! 

 

We are what we repeat

 

Naarmate je meer en meer successen behaald met het weerstaan van de eetbuien, zal het steeds makkelijker gaan. Zie het als een leuke nieuwe uitdaging om iets nieuws te leren! Je zult er steeds meer grip op krijgen en een beter gevoel over jezelf krijgen. WIN-WIN!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.