After holiday dip: tips om weer in het gezonde ritme te komen na de vakantie

Gepubliceerd op 20 september 2018 11:27

Ik kan er enorm veel last van hebben, de after holiday dip. Het begint eigenlijk al de laatste dagen van mijn vakantie. Ik ga weer nadenken over werk, over de dagelijkse werkzaamheden die op mij staan te wachten thuis. Ik baal daar enorm van! Het heerlijke ontspannen gevoel dat ik tijdens de vakantie heb is dan opeens 'poeff' weg. Eenmaal thuis kom ik ook echt in een dip terecht. Geen zin om iets te doen en moeite om mijn gezonde gewoontes weer op te pakken. Vroeger kon dit zelfs weken aanhouden, maar gelukkig kan ik mij tegenwoordig veel sneller herpakken. Ik deel graag mijn after holiday tips met jou!

Motivatie, waar ben je?

Ik ben net terug van twee weken vakantie in Frankrijk. Hoewel ik op vakantie redelijk actief ben geweest (wandelen, fietsen, kajakken), heb ik ook lekker rustig aan gedaan. Twee weken lang heb ik afgeweken van mijn dagelijkse ‘gezonde routine’. Niet super ongezond, maar hé ik ben ook maar een mens.

 

Hoe leuk ik sporten ook vind, mijn motivatie is na de vakantie opeens zoek. De energie die ik dacht te hebben opgedaan is weg. Gelukkig is mijn gewicht redelijk stabiel gebleven, met de 'damage control' qua kilo’s valt het wel mee. Lees hier mijn tips om op gewicht te blijven tijdens de vakantie. Maar mijn eetpatroon op vakantie was toch echt anders dan thuis. Laten we zeggen, iets minder gezond. Mijn bakje havermout (normaal mijn favoriete ontbijt) staart mij na de vakantie boos. Ik fantaseer nog steeds over de warme baguettes die ik afgelopen twee weken at als ontbijt.

 

Op een of andere manier lukt het mij niet om die knop meteen om te zetten. Ik wil nog geen afscheid nemen van dat heerlijke vakantiegevoel. De vrijheid en het gevoel dat alles kan en mag. En daar gaat het mis… want waarom zou ik alleen op vakantie mogen genieten? Waarom moet ik nu opeens van alles van mezelf? en mag ik bepaalde dingen niet meer? Onzin natuurlijk!!

 

Maar ik weet ook dat gezond eten en sporten goed voor mij is en dat ik daar gelukkig van word. Mijn huid is door het eenzijdige voedingspatroon op vakantie niet al te best en mijn lichaam laat duidelijk weten dat het eten van meer groente en fruit geen overbodige luxe is. Tijd om de knop om te zetten!

 

Mijn after holiday tips

Hoe zorg je er nu voor dat je niet in die after holiday dip terecht komt? Ik heb 5 tips die ik zelf toepas om mijn gezonde routine na de vakantie weer op te pakken:

 

  1. Acclimatiseer!

Ik gun mezelf 2 á 3 dagen om mij mentaal voor te bereiden op het ´normale leven´. In deze dagen sta ik mezelf toe om even chagrijnig te zijn en om even niets te ‘moeten’. Waarom? Je geeft jezelf daarmee de ruimte om op een ontspannen manier te wennen aan de overgang van vakantie naar werk. Na die 2 á 3 dagen word ik meestal al moe van mezelf en raak ik gemotiveerd om weer aan de slag te gaan.

 

  1. Niet nadenken, gewoon doen!!

Als je gaat nadenken over wat je nog allemaal moet doen, over hoe zwaar die workout na de vakantie wel niet gaat zijn, of hoe moeilijk het is om weer een gezond eetpatroon op te pakken, dan maak je het jezelf onnodig zwaar. Geef die grijze massa in je hoofd niet de kans om excuses te verzinnen. De enige manier waarop je dingen kunt veranderen is door actie te ondernemen. Je krijgt juist weer vertrouwen en nieuwe motivatie op het moment dat je taken, workouts, maaltijden, etc. voltooit. 

 

  1. Zorg voor een goede voorbereiding

Alles valt of staat met de juiste voorbereiding. Doe boodschappen en vul je koelkast met producten die goed voor je zijn. Maak een planning op welke dagen je wilt gaan sporten. Wees goed voorbereid zodat het een stuk makkelijker wordt om de gezonde routine weer op te pakken.

 

  1. Stel nieuwe en specifieke doelen

Pak na het lezen van deze blog pen en papier en schrijf op wat jij écht wilt, wat jouw nieuw doel gaat zijn. Een doel dat uitdagend is en jou ook echt motiveert. Schrijf vervolgens op hoe je dit gaat doen, hoe jij verantwoordelijkheid gaat nemen, welke stappen hierbij horen en wanneer jij je doel behaald wilt hebben. Hoe specifieker, hoe groter de kans op slagen.

 

TIP: verdeel je doelen in korte-termijn doelen (een week geen frisdrank, één koekje bij de thee, enz) en lange-termijn doelen (weer in die broek passen, lekker in je vel zitten, een paar sterke armen hebben, enz.). Vouw dit papiertje op en zorg ervoor dat je hem ergens in het zicht ophangt zodat je er dagelijks aan herinnert wordt. 

 

  1. Ben lief voor jezelf

Jezelf motiveren is belangrijk, discipline is goed, en soms is het ook echt nodig om jezelf een schop onder de kont te geven. Echter, je wordt er niet beter van als je té streng voor jezelf bent. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij het eerste en beste koekje dat je in je mond stopt het gevoel hebt dat je faalt. Stap niet in de valkuil door bij de pakken neer te zitten en te blijven hangen in je after holiday dip. Geen man overboord wanneer het niet meteen lukt. 'Falling down is an accident. Staying down is a choice!'

 

Vind jij het lastig om na je vakantie weer je gezonde routine op te pakken? 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.