De harde waarheid over waarom jij niet afvalt!

Gepubliceerd op 1 augustus 2018 15:37

‘Ik wil wel echt afvallen en gezonder eten, maar tijdens de vakantie lukt het gewoon niet’. ‘Ik wil wel graag fitter worden, maar ik heb echt geen tijd’. Dit zijn uitspraken die ik geregeld hoor in mijn praktijk. Wel graag willen veranderen, maar het daadwerkelijk doen is zo eenvoudig nog niet. En dat is begrijpelijk. Wij mensen houden niet zo van verandering. Wij houden van ritme, regelmaat, zekerheid en duidelijkheid. Verandering is onvoorspelbaar, spannend en het voelt oncomfortabel. Wanneer je wil afvallen, fitter wil worden, iets wil bereiken, is verandering de enige optie en alleen jij kan voor die verandering zorgen.

De spiegel

Ik schreef eerder een blog over ‘de saboteurs in je omgeving’. Situaties en mensen die het jou moeilijk maken om je leefstijl te veranderen en vast te houden. Eigenlijk is er maar één echte saboteur in je leven. Eén persoon die jou ervan weerhoudt veranderingen aan te brengen in je leefstijl… en dat ben JIJ, de persoon die je ziet wanneer je in de spiegel kijkt. Jij bent de enige die jouw leven bepaalt, jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk en voor het verwezenlijken van jouw doel.

 

Jouw leefstijl verandert niet wanneer je partner verandert, wanneer je werk verandert, wanneer je vrienden veranderen. Er zijn altijd wel excuses te bedenken waarom iets niet kan, waarom iets niet lukt, of waarom nu niet het geschikte moment is. Jouw leven verandert alleen wanneer jij het heft in eigen handen neemt, je belemmerende patronen en overtuigingen gaat doorbreken en loslaat. Het is misschien hard wat ik hier benoem, het is wel de waarheid.

Tips voor verandering

Dat gezegd hebbende, heb ik gelukkig ook goed nieuws voor je. Afvallen, fitter worden en gezonder leven gaat, naast het aanpassen van je voeding, vooral om het doorbreken van patronen, gewoonten, overtuigingen en het aanpassen van je mindset. Jij kunt dit en het hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Ik geef je een paar tips:

 

1. Patronen herkennen

Een eerste stap is het herkennen van patronen. Op welke momenten ga jij bijvoorbeeld snacken (tv kijken, tankstation, verdriet)? Vaak zijn het momenten dat je eigenlijk helemaal geen ‘honger’ hebt. Het is een bepaalde prikkel die jouw hongergevoel aanwakkert. Dit kunnen externe prikkels zijn, zoals het zien, ruiken en proeven van eten, maar ook emotionele prikkels zoals eenzaamheid, angst, enz. Benieuwd wat bij jou eten uitlokt? Lees dan eens mijn blog over soorten eetgedrag.

 

2. Absolute noodzakelijkheid

Het is belangrijk dat je jouw motivatie, jouw noodzaak om te veranderen duidelijk hebt. Wat is de reden dat je wil afvallen? Op het moment dat de situatie waar je nu in zit niet erg genoeg is, ga jij niet blijvend veranderen (oei, weer zo hard). Absolute noodzakelijkheid is een voorwaarde van het bereiken van succes. Alleen dan zul je er 100% voor gaan. Ga daarom bij jezelf na waarom je een bepaald doel wil bereiken en wat het jou oplevert als je dit hebt bereikt. 

3. Positieve mindset
Gezonder leven, afvallen, fitter worden, enz., vindt voor het grootste gedeelte plaats in je hoofd. Hoe jij over jezelf denkt, hoe jij over je eigen vaardigheden, kwaliteiten en mogelijkheden denkt, is bepalend voor het bereiken van je doel. Dit kan misschien een beetje zweverig klinken: alles wat jij aandacht geeft, groeit. Op het moment dat jij tegen jezelf blijft zeggen ‘ik ben dik, ik wil afvallen maar het lukt niet’ dan gaat het ook niet gebeuren. Dan kun je nog zo hard je best doen. Punt.

 

Luister eens naar dat stemmetje in je hoofd en probeer elke keer als deze negatief is, de gedachten om te buigen naar iets positiefs. En nee, dat is niet eenvoudig. Net zoals je niet in één keer 10 km kunt hardlopen, kun je ook niet in één keer jouw manier van denken veranderen. Dat gaat in kleine stappen en vergt veel oefening. Onthoud dit, jij bent in staat om je mind meer in eigen handen te nemen.

 

'Welke kleine stap kan ik nu zetten om ervoor te zorgen dat ik vandaag dichter bij mijn doel kom?'

 

4. Kleine aanpassingen
Ik kan mij voorstellen dat je na het lezen van bovenstaande tekst een beetje beduusd bent. Daarom zal ik het nuanceren: Je hoeft niet je hele leven, alle eetgewoontes en voorkeuren om te gooien. Het zijn kleine aanpassingen die een groot verschil maken. Stap voor stap kun je kleine veranderingen aanbrengen en met elke verandering kom je dichter bij jouw doel. Jij hebt altijd de keuze om iets wel of niet te doen, om iets wel of niet te eten, om wel of niet te gaan sporten. Vraag jezelf het volgende: Wat kan ik nú doen, welke kleine stap kan ik nú zetten om ervoor te zorgen dat ik vandaag dichter bij mijn doel kom?

You can do this!!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.