Een stappenplan voor moeilijke momenten

Gepubliceerd op 14 februari 2018 12:00

Ik ben al twee keer naar het keukenkastje gelopen. Twee keer heb ik de verleiding weerstaan. Ik vraag mij af of dat een derde keer ook gaat lukken. In het keukenkastje staat een grote pot duo penotti. Mijn ultiem eetbuivoedsel. Ik heb dit normaal gesproken nooit in huis, maar mijn vriend heeft het gisteren meegenomen met de wekelijkse boodschappen. En nu staart mevr. Penotti mij aan vanuit het keukenkastje…..


Soorten eetgedrag

Ik denk dat iedereen ze wel kent, de moeilijke momenten. Situaties waarin het moeilijk is om je te houden aan een gezond eetpatroon. Psycholoog Tatjana van Strien, heeft zich gespecialiseerd in de psychologie van eetstijlen. Zij maakt onderscheidt in drie soorten eetgedrag.

1.  Extern eetgedrag

Stel, je loopt door de stad en er komt een heerlijke wafelgeur voorbij. Kun jij de verleiding weerstaan en het wafelkraampje voorbij lopen? Of ben je iemand die dan ook die wafel moet kopen (en natuurlijk op moet eten)? In dit laatste geval kan het goed zijn dat je een externe eter bent. Externe eters worden snel verleid bij het zien, ruiken en proeven van eten. In het geval van de wafel, kan de geur een externe prikkel zijn om te eten.


2. Lijngericht eetgedrag

Misschien ken of ben je wel iemand die altijd aan de slanke lijn is. Je bent continu bezig met wat je eet, hoeveel je eet en misschien heb je een lijstje met ‘verboden voedsel’. Helaas overwint de honger het ALTIJD. De drang om af te vallen schuift naar de achtergrond en de kilo’s vliegen er weer aan. Dit heeft een jojo-effect tot gevolg, want vervolgens wil je de kilo’s weer kwijt en breekt er weer een periode van streng lijnen aan.


3. Emotioneel eetgedrag

Eten als beloning, eten omdat je een vervelende situatie hebt meegemaakt, eten omdat je een spannende week hebt, eten uit eenzaamheid, eten omdat je verdrietig bent. Emotionele eters eten als reactie op een prikkel van binnenuit, op een bepaalde emotie. Voedsel kan dan dienen als troost, afleiding, warmte en geborgenheid.


Overwin de mentale strijd

Wat voor soort eter je ook bent, het zorgt vaak voor een mentale strijd. De ene keer win je, de andere keer verlies je. Ik geef je een aantal praktische tips die jou gaan helpen vaker het gevecht te winnen.


Stap 1: Onderzoek

Sluit allereerst een fysieke behoefte uit. Wellicht heeft je lichaam wel echt voeding nodig. Mocht  dit het geval zijn, ga dan naar stap 4. Heb je nog niet zo lang geleden een maaltijd of tussendoortje gegeten, ga dan bij jezelf na waarom je wil eten. Is dit omdat je in de verleiding komt door die duo penotti in het keukenkastje (extern eten), komt het omdat je jezelf de laatste tijd te veel onthouden hebt (lijngericht eten), of heb je iets vervelends meegemaakt waardoor je niet lekker in je vel zit (emotioneel eten). Of misschien is het wel een gewoonte om ’s avonds voor de tv wat lekkers te nemen. Ga eens kritisch onderzoeken waar jouw moeilijke momenten vandaan komen. Hoe eerder je het door hebt, hoe gemakkelijker je kunt schakelen en een andere oplossing kunt zoeken. (TIP:  schrijf het op zodat je patronen kunt ontdekken en de oorzaak kunt achterhalen)

Stap 2: Stel uit

Van uitstel komt afstel! Mentale trek komt vaak plotseling opzetten. Door hier even bij stil te staan en niet direct naar de duo penotti pot te duiken, kun je onderscheid maken tussen honger en mentale trek. Hierdoor kun je eten uitstellen tot het moment waarop je écht honger hebt. Soms helpt het ook om een groot glas water te drinken. Je kan dorst verwarren met een hongergevoel. Drink bij plotselinge trek een glas water en wacht een paar minuten. De drang naar eten kan dan langzaam wegzakken, omdat je lichaam dorst had. Voldoende water drinken is sowieso altijd goed!


Stap 3. Zoek afleiding

Als je moeite hebt met het uitstellen van je eetdrang, kan het helpen om afleiding te zoeken. Ga bijvoorbeeld een frisse neus halen of douchen, bel je beste vriend of vriendin op, ga sporten, ruim je kledingkast op. Ben creatief! Door iets anders te doen, distantieer je jezelf van het verlangen naar eten. Wat ook goed helpt is het poetsen van je tanden. Duo penotti is echt niet lekker als je net je tanden hebt gepoetst, believe me!


Stap 4: Vernietig de verleiding

Eigenlijk ging het al fout bij het kopen van de verleiding. Het idee dat die duo penotti in de kast staat, maakt mij een echte zwakkeling. Stel je hebt toch triggerfood in huis gehaald en je hebt na het doorlopen van stap 2 en 3 nog steeds enorme behoefte om te eten, vernietig dan datgene waar je trek in hebt. Gooi er bijvoorbeeld afwasmiddel doorheen. I know, erg zonde maar er zit gewoon niets anders op. En als je het hebt gedaan, maak een ‘victory-dansje’ want je bent dan een echte winnaar!!


Stap 5. Compenseer niet

We zijn allemaal mensen. Soms lukt het gewoon niet om de verleiding te weerstaan en denk je fuck it, ik heb verdomme gewoon zin om die duo penotti uit te lepelen. Achteraf heb je spijt, want je had je voorgenomen het deze week goed aan te pakken. Wat gebeurd is, is gebeurd. Kijk niet meer terug! Ik heb het in mijn vorige blogs ook al geschreven, maar ik blijf het herhalen: Ga niet compenseren door vervolgens streng te lijnen. De kans dat het de volgende dag weer gebeurt wordt daarmee alleen maar groter. Raap jezelf bij elkaar, zet je schouders recht en ga door met je gezond eetpatroon.


…….en herhaal! Vergeet niet, dat iedereen moeilijke momenten heeft (in verschillende vormen en gradaties). You´re not alone in this. Ik hoop dat bovenstaande tips jou gaan helpen om de mentale strijd vaker te overwinnen! Heb je zelf nog een goede tip, laat dan een reactie achter onder deze blog.eetbuien-4.jpg


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Leen Boudeling
9 maanden geleden

Beste Mensen,
Ook ik heb een rare gewoonte. Elke middag ga ik automatisch naar de koelkast en haal een biertje uit. Vraag niet hoe dat is gekomen, maar ik heb kennelijk dorst. Ik heb een week overgeslagen een dat scheelde anderhalve kilo.

wilma van cann
9 maanden geleden

wel even aan je lieve vriend doorgeven dat er afwasmiddel in de duo penotti zit anders volgt er een klein schuimbad!