5 tips voor een 'minder ongezonde vastelaovend'

Gepubliceerd op 8 februari 2018 15:00

’T Is weer zo wiet…Over een paar dagen gaan we weer los. Gezellig met z’n allen hossen en polonaise lopen. Nu weten we allemaal dat het niet de meest gezonde dagen zijn. Want wat is vastelaovend zonder drank en een vette hap? De meesten voelen zich dan ook ziek, zwak en misselijk na de carnaval. En ai, zomaar een paar kilo zwaarder ondanks het hossen en springen. Erg jammer, zeker als je op 1 januari het goede voornemen had om een paar kilo af te vallen. Om te voorkomen dat je als een kip zonder kop het feestfestijn in gaat, hier een aantal tips om de schade te beperken.


Wat doet het vastelaovend feest met je lijf?

Tja, ik zal maar met de deur in huis vallen. Vastelaovend vieren is niet goed voor je lijf. De echte carnavalsgekken zullen zich hier echter niet door laten tegenhouden. Maar toch is het goed om te weten welke invloed alcohol en ongezond eten op je lichaam heeft.

  1. 'Ein glaeske van dit, ein glaeske van det'. 
    We weten allemaal dat overmatig alcohol drinken niet gezond is. Allereerst onttrekt alcohol vocht uit je lichaam. Dit is de reden van je hoofdpijn de day after. Daarnaast komen afbraakproducten vrij wanneer je lichaam alcohol afbreekt. Dit zorgt voor een misselijk gevoel. Kortom, alcohol is vergif. Ten derde bevat alcohol veel suikers en dus ook veel calorieën. Een van de oorzaken van die extra kilo’s.

  2. ‘Veer gaon nog lang neet nao bed,’t is mèr det geer ‘t wèt’.
    Je zult waarschijnlijk niet veel aan slapen toe komen tijdens de vastelaovend. En als je flink bent doorgezakt zijn die paar uurtjes die je wel slaapt niet van de beste kwaliteit. Alcohol heeft namelijk een negatief effect op je REM slaap. Te weinig slaap heeft onder andere als gevolg dat je weerstand achteruitgaat. En voor je lijn is het ook niet erg handig. Het vertraagd namelijk je stofwisseling waardoor de kans op gewichtstoename wordt verhoogd.

  3. 'Ein täotje friet'. 
    Bij bier hoort natuurlijk een vette hap. Want dat is het enige waar je zin in hebt, toch? Los van het feit dat een friet speciaal niet echt caloriearm is, is het ook nog eens een hele slechte combi. Wanneer je alcohol drinkt, gaat je lichaam als eerste de alcohol verwerken en afbreken en daarna pas de vetten die je eet. Vet wordt dan bijna één op één opgeslagen als vetweefsels en niet verbrand als energie.


Tips om minder ongezond de vastelaovend door te komen

Eerlijk is eerlijk, gezond zal het nooit worden. Maar je kunt er wel voor zorgen dat het minder ongezond wordt.

  1. Leg een goede bodem
    Een goede start is het halve werk. Neem voordat je vertrekt een goede en gezonde maaltijd. Dit zorgt ervoor dat alcohol langzamer in je bloed wordt opgenomen en je minder snel misselijk wordt. Ook Eiwitrijke voedingsmiddelen en goede vetten vertragen de absorptie van alcohol. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor boterhammen met gebakken ei. Vergeet hier niet nog wat groente en fruit aan toe te voegen, want die vitamientjes ga je zeker nodig hebben! Sla dus zeker geen maaltijden over, want je lichaam heeft energie en voedingsstoffen nodig om de carnaval goed door te komen.

  2. Wissel alcohol af met niet-alcoholische drankjes
    De beste tip zou zijn: Drink niet. Maarja, het is wel vastelaovend. Wees daarom verstandig en sla eens een biertje over. Het biertempo ligt vaak hoog, dus bedenk van te voren een tactiek om eens een rondje over te slaan. Bijvoorbeeld door een ruime bodem in je glas te houden, zodat je makkelijker het volgende biertje af kunt slaan. Omdat alcohol vocht uit je lichaam onttrekt is het belangrijk dat je tussendoor je vochttekort bijvult. Dit doe je door regelmatig een glas water te drinken. Drink bij thuiskomst ook nog wat extra water en weer als je wakker wordt. Je wilt niet na dag 1 al een flinke kater hebben toch?

  3. Eet goed! maar niet te veel en niet te vet
    Alcohol zorgt voor een daling van je bloedsuikerspiegel en wekt je eetlust op. Gevolg: je krijgt honger. In het meest ideale geval ga je tussendoor naar huis en eet je een gezonde groentesoep met balletjes die je zelf al klaar hebt gemaakt. Het zout van de bouillon komt in je bloedbaan terecht en trekt vocht aan. Maar het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. Even een vette hap eten op de hoek is namelijk veel handiger toch? Prima, maar kies dan wel voor de meest ‘magere’ snack zoals een kroket of frikandel.

  4. Slaap voldoende
    Tijdens het slapen herstelt je lichaam. Daarom is het belangrijk dat je voldoende slaap krijgt, minimaal 7 uur. Draai je nog maar een keer om als je wakker wordt en pak je rust. Je hebt waarschijnlijk weer een nieuwe dag vol hossen, springen, eten en drinken voor de boeg. Neem ook weer een goed ontbijt en probeer je vitamines aan te vullen door middel van fruit. Vitamines, met name vitamine C, helpen je te herstellen.

  5. Beweeg!
    Waarschijnlijk krijg je al genoeg beweging door al die polonaises waar je te pas en te onpas in mee wordt getrokken. Heb je nog even tijd tussen het slapen en klaarmaken in? Ga dan even lekker wandelen. Het zorgt voor verfrissing en nieuwe energie om weer een dag vol hossen en springen te overleven.

Maak er een mooie vastelaovend van. Is het toch niet helemaal gelukt om topfit te blijven? Pak dan de draad gewoon weer lekker op na de carnavalsdagen. Alaaf!!!

TIP: Na de carnavalsdagen een stok achter de deur nodig? Kom dan 23 februari naar de Bijeenkomst: mindset, voeding & training

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

wilma
9 maanden geleden

Met al die goede en gezonde tips zou je als "niet carnaval fan" bijna zin krijgen om een dagje vrolijk mee te hossen!

Claud
9 maanden geleden

Leuk stukje Lieke...zal je tips zeker meenemen!

Mariet en Ger
9 maanden geleden

Wat een goede tips en wetenswaardigheden. Die gaan we gebruiken!!