5 tips om de draad weer op te pakken na de feestdagen

Gepubliceerd op 8 januari 2018 15:00

2 januari, de feestdagen zijn definitief achter de rug. Hét moment om weer je normale ritme, je normaal eet- en beweegpatroon op te pakken. Voor een aantal mensen is het heel makkelijk om de knop om te zetten en er weer 100% voor te gaan. Voor anderen, waaronder ik zelf, kost het meer moeite.


Inmiddels is het 8 januari en kom je tot de conclusie dat je alle restjes van de feestdagen in je eentje hebt opgegeten. Dat je goede voornemen om in het nieuwe jaar minimaal twee keer per week te gaan sporten in de eerste week al mislukt is, en dat het cijfertje op de weegschaal alleen maar omhoog gaat. Daar zit je dan met je schuldgevoelens, je opgeblazen dikke buik en een slecht humeur.

Deze 5 tips gaan jou (en mij) helpen de tweede week van januari goed te starten!


Tip 1: Gewichtstoename na de feestdagen is normaal en tijdelijk

Allereerst wil ik benadrukken dat jij je niet schuldig hoeft te voelen. Feestdagen zijn om te genieten van familie, vrienden en van eten. Vooral van eten!. Kerstmis en Nieuwjaar zijn maar één keer per jaar. Verpest het niet door obsessief bezig te zijn met eten.

Ben je gewicht aangekomen na de feestdagen, voel jij je opgeblazen en down? Besef dan NU dat dit tijdelijk en normaal is. Als je anders eet dan normaal (zoals tijdens de feestdagen), dan reageert je lichaam hierop door bijvoorbeeld veel vocht vast te houden. Raak dus niet van slag van dat getal op de weegschaal, want binnen een paar dagen ben je dat gewicht weer kwijt.


Tip 2: Ga niet compenseren

De dagen na de feestdagen leven op fruit en water klinkt als de perfecte oplossing om de kerstkilo’s er weer af te krijgen. Maar doe dat nou niet!! Door te gaan compenseren raakt je lichaam helemaal ontregelt. Het zorgt ervoor dat je later op de dag wellicht enorme trek krijgt en alles gaat eten wat los en vast zit. Bovendien impliceert het woord compenseren dat je iets verkeerd hebt gedaan, iets waar jij je schuldig over zou moet voelen. Maar we weten inmiddels al dat jij je niet schuldig hoeft te voelen.

Mijn tip in het algemeen is: ga niet compenseren voor wat je de dag, weekend of week van tevoren hebt gegeten. Begin met een schone lei, begin fris en pak je normale eetpatroon weer op. Hierdoor leg je niet onnodig veel druk op jezelf. Want onthoudt, wat jij in dat ene weekend of met kerst hebt gegeten betekent niet dat alles verpest is.


Tip 3: Neem verantwoordelijkheid

Geef jezelf NU een schop onder je kont. De enige manier waarop je dingen kunt veranderen is door actie te ondernemen. Alleen jij bent verantwoordelijk voor jouw lichaam. Wil je iets bereiken, dan moet je zelf de stappen ondernemen. Wat deze stappen zijn, is voor iedereen anders. De een heeft een sportmaatje nodig die helpt om ook echt minimaal twee keer per week te gaan sporten. Voor de ander helpt het om een eetdagboek bij te houden. Ontdek wie of wat jou kan helpen een gevoel van verantwoordelijkheid te krijgen voor hetgeen je wilt bereiken.


Tip 4: Zorg voor een goede voorbereiding

Alles valt of staat met de juiste voorbereiding. Zorg dat alle restanten van de feestdagen weg zijn. Doe boodschappen en vul je koelkast met producten die goed voor je zijn. Ruim je huis op en ruim op in je hoofd. Whut? je hoofd? Ik zal het uitleggen. Alle ‘nieuwe’ dingen die je gaat doen, nemen ruimte in beslag in je hoofd. Het behalen van je doel vraagt om de juiste mindset. Maak ruimte zodat er enkel plek is voor helpende, motiverende en positieve gedachten die jou gaan helpen je doel te bereiken. Beginnen met een schone lei, betekent dus letterlijk beginnen met een opgeruimde omgeving, hart en hoofd.


Tip 5: Stel nieuwe en specifieke doelen

Pak na het lezen van deze blog pen en papier en schrijf op wat jij écht wilt, wat jouw nieuw doel gaat zijn. Een doel dat uitdagend is en jou ook echt motiveert. Schrijf vervolgens op hoe je dit gaat doen, hoe jij verantwoordelijkheid gaat nemen, welke stappen hierbij horen en wanneer jij je doel behaald wilt hebben. Hoe specifieker, hoe groter de kans op slagen.



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.